PRZEDSZKOLE – grupa najmłodsza 3, 4 latki
TYDZIEŃ 5
Witam podaję przydatne linki z filmikami tematycznymi 🙂
TEMAT TYGODNIA : MOJA OJCZYZNA
1. Temat: Biało – czerwona flaga. (Poniedziałek 27.04.2020 r.)
Cele:
• zapoznanie z symbolami narodowymi: flagą i godłem,
• kształtowanie polskiej tożsamości,
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
• rozwijanie sprawności rąk.
• Ćwiczenia spostrzegawczości Segregujemy zakrętki. Potrzebne: zakrętki plastikowe w różnych kolorach, pudełko.
Rodzic kładzie przed dziećmi pudełko z zakrętkami, a dzieci segregują zakrętki według kolorów, układając na stole. Nazywają kolory, szacują, jakiego koloru zakrętek jest więcej, a jakiego koloru – mniej.
• Zabawa kreatywna Biało-czerwone obrazki. Potrzebne: Białe zakrętki i czerwone zakrętki. Rodzic rozkłada przed dzieckiem tylko białe zakrętki i czerwone zakrętki. Dziecko mają za zadanie ułożyć przed sobą na dywanie własny obrazek z zakrętek, wykorzystując do tego tylko białe zakrętki i czerwone zakrętki. Wspólnie opowiadamy o tym, co ułożyliśmy.
• Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Flaga.
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
Wisi wysoko. Biało-czerwona.
Często z wiatrem musi się zmagać.
To symbol Polski, to nasza… (flaga).
• Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Biało-czerwone.
Czytając opowiadanie, prezentujemy dziecku ilustracje do niego.
Z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej grupa średniaków przygotowała inscenizację legendy ,,O Lechu, Czechu i Rusie”. Kuba grał Czecha, Bartek – Rusa, a Olek – Lecha. Prawdę mówiąc, była to jego pierwsza tak poważna rola, więc bardzo się przejmował i wciąż powtarzał: – Chodźmy ku północy, serce mi mówi, że tam znajdziemy nasz nowy dom. Jego wierny lud – czyli Oskar z Karolem i Kubą oraz Basia, Malwinka, Wiktoria i Ania – ufnie podążał za nim. Nagle wszyscy zatrzymali się, bo oto ich oczom ukazał się wspaniały widok. Wyświetlał się on na ścianie, a przedstawiał leśną polanę o zachodzie słońca. Na środku tej polany rósł potężny dąb, a w jego konarach widać było gniazdo orła. Piękny biały ptak siedział w nim z rozłożonymi skrzydłami, zupełnie jakby chciał ochronić swe pisklęta przed niebezpieczeństwem. – Oto nasz znak! – wołał Olek. – I nasze barwy! W tym momencie na ścianie pojawił się kolejny obraz przedstawiający polską biało-czerwoną flagę i godło narodowe – białego orła w złotej koronie na czerwonym tle. Przedstawienie obejrzały wszystkie dzieci z przedszkola. Ada też. Po obiedzie grupa Olka robiła chorągiewki. Zadanie polegało na przyklejeniu biało-czerwonej karteczki do cienkiego patyczka. Z początku szło to opornie, ale już przy trzeciej chorągiewce wszyscy nabierali wprawy. – Kto chce, może sobie zabrać do domu kilka chorągiewek i patyczków – zachęcała pani. – Będzie można 2 maja udekorować nimi okno albo balkon… Niech wszyscy widzą, że cieszymy się z tego, że jesteśmy Polakami. Olkowi nie trzeba było dwa razy tego powtarzać. Nie namyślając się zbyt długo, wpakował cały plik chorągiewek i garść patyczków do swojej tekturowej teczki i zabrał do domu. Do wieczora bawił się świetnie z Adą, grał z tatą w piłkę, pomagał mamie robić kisiel. Dopiero następnego dnia przypomniał sobie o chorągiewkach. – Jutro święto flagi! – zawołał przerażony. – A ja zapomniałem o moich chorągiewkach. Pani powiedziała, że trzeba udekorować nimi dom. Sam przecież wybrałem te kolory… Ada poważnie kiwnęła główką. – Był księciem Lechem – poświadczyła zgodnie z prawdą. – I co teraz? – zapytał tato. – Będę je sklejał – oświadczył mężnie książę Lech. Niestety, szybko okazało się, że kleją mu się palce. Mama z tatą popatrzyli na niego i… zabrali się do roboty. Tym razem chorągiewki powstawały w ekspresowym tempie. Zanim zapadł zmrok, okna i balkon były udekorowane, a szczęśliwy książę Lech chrapał w najlepsze. Może śnił mu się kołujący wysoko na niebie orzeł z biało-czerwoną chorągiewką w dziobie? Kto to wie?
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania dziecku pytania (podaję przykładowe):
− Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?
− Jakie kolory ma flaga Polski?
− Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?
− Co sklejał Olek w domu z rodzicami?
− Co udekorowali rodzice chorągiewkami?
− Po co ludzie dekorują flagami swoje domy?
− Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?
• Oglądanie filmu edukacyjnego Polak mały (ze strony Instytutu Pamięci Narodowej). Potrzebne godło i flaga Polski (mogą być w formie obrazkowej)
Podczas wspólnego oglądanie filmu rodzic prezentuje i omawia symbole narodowe, ich nazwy i wygląd.
• Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
• Kolory flagi – rodzic podaje kolory flagi. Gdy mówi biały – dziecko unosi język do góry, w stronę nosa, gdy mówi czerwony – język opuszcza na dolną wargę.
• Chorągiewki – tak jak chorągiewki poruszają się na wietrze, tak dziecko porusza językiem po górnej wardze, od jednego kącika ust do drugiego.
• Lech, Czech, Rus jadą na koniach – dziecko naśladuje osobno stukot kopyt koni każdego z bohaterów legendy. Przykleja szeroko ułożony język do podniebienia i odbija go, jednocześnie ściągając wargi w dziobek i rozciągając szeroko.
• Orzeł – dziecko wysuwa język do przodu, unosząc jego czubek do góry, i porusza nim na boki, tak jak orzeł swymi skrzydłami.
• Wędrówka po Polsce – przy szeroko otwartej jamie ustnej dzieci wysuwa język do przodu i poruszają nim do góry, w dół, w prawą stronę, w lewą stronę.
• Ćwiczenia małej motoryki – Polska w kolorach. Potrzebny :kontur Polski, plastelina w kolorach białym i czerwonym. Rodzic pokazuje, w jaki sposób należy wykonać małe kuleczki z plasteliny. Dziecko odrywają kawałeczki plasteliny, lepią z nich kuleczki i wypełniają nimi kontur Polski: białym kolorem od góry, a czerwonym – od dołu. W razie potrzeby rodzic pomaga dziecku.
2. Temat: Przyroda w mieście. (Wtorek 28.04.2020 r.)
Cele:
• wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
• rozwijanie słuchu muzycznego,
• zachęcanie do: ,,wypoczynku na łonie natury”,
• zapoznanie z mapą.
• Ćwiczenia ortofoniczne Odgłosy przyrody.
Dziecko powtarza za rodzicem:
– bzyczenie osy (bzzz, bzzz),
– odgłos wiatru (fiu, fiu),
– chód konia (kląskanie).
Odgłosy mogą być powtarzane w różnych kombinacjach (np. odlot ptaków – śpiew ptaków – chód konia).
• Zabawa relaksacyjna Odpoczynek na łonie natury.
Nagranie muzyki relaksacyjnej (odgłosy lasu i śpiew ptaków):
Dzieci leży na plecach i słucha poniższej opowieści z zamkniętymi oczami (w tle słychać ciche dźwięki muzyki).
Tekst opowiadania : Postanowiliśmy wspólnie wybrać się do lasu. Spakowaliśmy nasze plecaki i dziarsko wyruszyliśmy przed siebie. Wsiedliśmy do pociągu, który zatrzymał się w małej miejscowości. Ponieważ dzień był słoneczny, zrobiliśmy sobie spacer. Po dotarciu na miejsce naszym oczom ukazała się piękna i cicha polana. Nie było tam nikogo. Słychać było tylko śpiew ptaków i szum drzew. Rozłożyliśmy koce i położyliśmy się na nich, obserwując, jak na niebie wolno przesuwają się chmury. Zasnęliśmy. Po jakimś czasie obudziło nas kapanie kropel deszczu. Szybko zebraliśmy nasze rzeczy i pobiegliśmy do pociągu, który zawiózł nas do naszej miejscowości. To była cudowna wyprawa! Dziecko otwierają oczy i opowiada o swoich wrażeniach (co słyszały, czy to było przyjemne).
Można wspólnie z dzieckiem pobawić się w naśladowanie poszczególne etapy opowieści (np. pakowanie plecaka, spacer, leżenie na kocach, bieg).
• Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Motylek (sł. i muz. B. Forma).
Mo – ty – lek mo – ty – lek fru – wa nad łą – ką
przez chwi – lę roz – ma – wia z pię – kną bie – dron – ką.
Wie – trzyk we – so – łą pio – sen – kę gra
wie – trzyk we – so – łą pio – sen – kę gra
tra la la la la tra la la la,
tra la la la la tra la la la
1. Motylek, motylek fruwa nad łąką,
przez chwilę rozmawia z piękną biedronką.
Ref.: Wietrzyk wesołą piosenkę gra:
tralalalala, tralalala.
2. Na skrzydłach motyla mienią się wzory,
do tańca zaprasza mrówki i pszczoły.
Ref.: Wietrzyk wesołą…
3. Motylek, motylek na listku siada,
kołysze się, bo to świetna zabawa.
Ref.: Wietrzyk wesołą…
• Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Gdzie latał motylek?
− Z kim rozmawiał motylek?
− Co zmieniło się na skrzydłach motyla?
− Kogo motylek zapraszał do tańca?
− Jakie zabawy najbardziej lubią motyle?
− A w co wy najbardziej lubicie się bawić na świeżym powietrzu?
• Ćwiczenia grafomotoryczne: Wzory na skrzydłach motylków. Potrzebne: kartka z narysowanymi konturami motyla i narysowanymi lekko wzorami na skrzydłach, kredki. Dziecko: − poprawia każdy wzór innym kolorem kredki, − ozdabiają resztę obrazka według własnego pomysłu.
• Rozmowa przy mapie – Kolory na mapie. Duża mapa fizyczna Polski. Dziecko z pomocą rodzica wskazuje na mapie góry, morze, jeziora, itd. Wspólnie obserwują, jakimi kolorami są one oznaczone. Próby określania.
• Zabawa dydaktyczna Pocztówki z Polski.
Potrzebne: kilka starych pocztówek, białe kartki i klej. Należy je pociąć na 3 lub 4 części. Dziecko składa pocztówki w całość i przykleja na kartkach. Następnie próbuje określić, co na nich jest (morze, góry itp.)
3. Temat: Kolory Flagi. (Środa 29.04.2020 r.)
Cele:
• rozwijanie sprawności manualnej,
• poznawanie prawidłowej artykulacji głoski h.
Zabawy ruchowe:
• Zabawa dydaktyczna Dzień Flagi. Potrzebne: obrazki przedstawiające flagi państw, w tym Polski. Rodzic demonstruje dziecku flagę Polski i mówi o symbolice barw narodowych, o tradycji wywieszania flagi z okazji świąt państwowych i że 2 maja jest Dniem Flagi Rzeczypospolitej Polskiej.
Pyta czy dziecko widziało flagę Polski i gdzie?
Pokaz flag różnych Państw. Dzieci rozpoznają flagę Polski wśród kilku różnych obrazków flag.
• Zabawa techniczna. Proponuję wykonanie własnoręcznie flagi Polski. Podaję link z wieloma kreatywnymi pomysłami na jej wykonanie:
• Ćwiczenia oddechowe Powiewająca flaga.
Dziecko wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami, naśladując wiatr dmuchający na flagę. Wiatr jest raz silny, a raz słaby i delikatny.
• Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski h.
Na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Moja Ojczyzna.
Rodzic prezentuje wiersz. Powtarza go, a dziecko za nim, fragmentami:
– Ho, ho, ho, he, he, he!
Dla Ojczyzny śpiewać chcę.
Spoglądam na flagę,
jak dumnie powiewa.
„Kocham Cię, Ojczyzno”
serce moje śpiewa.
Ho, ho, ho, he, he, he!
Dla Ojczyzny śpiewać chcę.
Kocham wioski, miasta,
kocham lasy, góry!
I Morze Bałtyckie,
i jeszcze Mazury…
Ho, ho, ho, he, he, he!
Dla Ojczyzny śpiewać chcę.
Kocham hymn, nasz język i Orła Białego.
„Kocham Cię, Ojczyzno!”
– płynie z serca mego.
Ho, ho, ho, he, he, he!
Dla Ojczyzny śpiewać chcę.
A za kilka lat, kiedy będę duży,
chciałbym całym sercem Tobie,
Polsko, służyć!
Ho, ho, ho, he, he, he!
Dla Ojczyzny śpiewać chcę.
4. Temat: Polskie symbole narodowe. (Czwartek 30.04.2020 r.)
Cele:
• kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,
• utrwalanie swojego imienia, nazwiska.
• Zabawa dydaktyczna Jak się nazywasz?
Rodzic prosi, aby dziecko się przedstawiło. Mówi, dlaczego warto to wiedzieć i kiedy takich informacji nie należy podawać (np. nieznajomemu).
• Ćwiczenia słuchowe Dzielimy na sylaby.
Rodzic wypowiada sylabami słowa związane z Polską (np.: fla-ga, Wis-ła), a zadaniem dzieci jest podawanie całej nazwy.
• Zabawy konstrukcyjne na dywanie – Budujemy domy. Klocki, papierowe pudełka. Rodzic wspólnie z dzieci buduje domy i nazywa powstałe budowle.
• Słuchanie wiersza E. Stadmüller Kim jesteś?
– Czy wiesz, kim jesteś?
– To oczywiste!
– Co jest Ci bliskie?
– Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy – biało-czerwone,
ojczyste godło – orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie Mazurka dźwięki,
no i stolica – miasto Syrenki.
I jeszcze Wisła,
co sobie płynie raz po wyżynie,
raz po równinie,
i mija miasta prześliczne takie.
Już wiesz, kim jesteś? – Jestem Polakiem.
• Rozmowa na podstawie wiersza. (Podaję przykładowe pytania)
– O jakich znakach ojczystych jest mowa w wierszu?
– Jakie są nasze barwy narodowe?
– Jak wygląda nasze godło?
– Jaka się nazywa najdłuższa rzeka w Polsce?
– Kim jesteśmy, jeśli mieszkamy w Polsce?
• Oglądanie flagi i godła Polski. Godło Polski, flaga Polski. N. prezentuje dzieciom godło i flagę Polski, przypomina także ich nazwy. Prosi, aby dzieci opisały ich wygląd i powiedziały, gdzie można zobaczyć symbole narodowe.
• Słuchanie hymnu narodowego. Nagranie Mazurka Dąbrowskiego. Rodzic przypomina, że podczas słuchania i śpiewania hymnu należy zachować powagę, ponieważ jest to nasz symbol narodowy. Po wysłuchaniu nagrania rodzic wyjaśnia, w jakich sytuacjach możemy usłyszeć hymn narodowy.
Karta pracy. Dziecko rysuje flagę po śladzie, następnie koloruje flagę według wzoru oraz koloruje plamy i podaje nazwy kolorów.