Pomoce dla rodziców z logopedii

Dzień dobry,
Przestawiam Rodzicom ogólne ćwiczenia, które mogą wykonywać z dziećmi podczas nieobecności w szkole. Wybrałam takie do utrwalenia już zdobytych umiejętności.

Myślę, że praca z dzieckiem dwa razy w tygodniu po 45 min pracy wystarczy. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego to około 15 min, a 30 min pozostałe ćwiczenia.

Pozdrawiam Iwona Dębska

Domino głoskowe

Wytnij obrazki. Zagraj z (kolegą) rodzicem w domino głoskowe. Wybierz jeden zestaw domina.

Zasady gry:
Jedna osoba kładzie na stole wybraną karteczkę. Druga osoba ma za zadanie podzielić ten wyraz na głoski. Jaka jest jego ostatnia głoska? Zadaniem osoby, która głoskowała jest położenie obrazka, którego nazwa rozpoczyna się taką głoską jaką kończyła się nazwa poprzedniego. Następna osoba głoskuje wyraz, który był położony ostatni i przykłada obrazek, którego nazwa rozpoczyna się taką głoską jaką kończyła się nazwa poprzedniego. Gra toczy się do momentu, w którym nie macie już możliwości dołożenia karteczki. Wygrywa ta osoba, której zostało mniej karteczek z obrazkami.

HISTORYJKI OBRAZKOWE

Polecenie:
1. Opowiedz treść́ historyjki obrazkowej.
2. Potnij na części, wymieszaj i ułóż według kolejności zdarzeń.
3. Wymyśl tytuł tej historyjki.


Chciałabym zaproponować kilka linków do stron internetowych, z których można korzystać w czasie nieobecności w szkole. Znajdują się tam ćwiczenia usprawniające pamięć słuchową, wzrokową i wzbogacają zasób słownika.

https://www.lulek.tv/games


Karty pracy

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

I. Ćwiczenia usprawniające język.
1. Wysuwać język poziomo na zewnątrz jamy ustnej i cofać go w głąb, ćwiczymy szeroko otwierając usta, podczas wysuwania język ma być zaostrzony i wydłużony, cofając go zwracamy uwagę̨ aby się nie unosił do góry i dotykał warg.
2. Wykonujemy tzw. „Masaż języka zębami” tj. przeciskamy szeroki rozpłaszczony język miedzy zbliżonymi do siebie siekaczami.
3. Czubkiem języka na przemian uderzamy o dziąsła górne i dolne, zwracamy uwagę̨ na szerokie otwieranie jamy ustnej, a zwłaszcza na szybkie przemieszczenie języka z dołu do góry i odwrotnie.
4. Przy lekko rozchylonych ustach bardzo szybko przeprowadzamy koniuszek języka z jednego kącika ust w drugi. Ćwiczenie to można wykonywać również baaardzo powoli (jest wtedy jeszcze trudniejsze).
5. Otwieramy szeroko usta. Język unosimy do podniebienia i malujemy czubkiem języka całą powierzchnię podniebienia od górnych zębów w stronę̨ gardła i z powrotem.
6. Z szeroko otwartymi ustami czubkiem języka rysujemy na podniebieniu różne figury geometryczne.
7. Mlaskamy szerokim językiem po podniebieniu, jak przy kląskaniu tylko na dłużej przyklejamy język do podniebienia.

II. Ćwiczenia usprawniające wargi.
1. Na przemian nakładamy górną wargę na dolną i odwrotnie, pamiętamy o ścisłym przyleganiu warg do powierzchni ciała nad i pod wargą oraz możliwie jak najdalszym wysuwaniu warg.
2. Napełniamy powietrzem na przemian powietrzem powierzchnię pod górną wargą, a potem dolną.
3. Wciągać policzki do wewnątrz jamy ustnej między łuki zębowe, maksymalnie zmniejszać obojętność jamy ustnej.
4. Usta układamy w dziubek i staramy się dotknąć na przemian ucha lewego i prawego.
5. Na przemian układamy usta w dziubek i robimy szeroki uśmiech.
6. Wargi złączone, na przemian uśmiechamy się i wykrzywiamy usta w podkówkę̨.

III. Ćwiczenia usprawniające żuchwę.
1. Opuszczamy i unosimy szczękę dolną, pamiętajmy o energicznych i rytmicznych ruchach szczęki oraz szerokim otwieraniu ust.
2. Przesuwamy dolną szczękę w przód i w tył, podczas lekkiego rozchylenia warg, pamiętamy o maksymalnym przesunięciu szczęki.
3. Przesuwamy szczękę̨ w prawo i lewo, przy zamkniętych ustach. Następnie wykonujemy identyczne ruchy wzbogacone o zatrzymanie się w pozycji środkowej, zarówno przed pozycją skrajnie prawą, jak i skrajnie lewą.

IV. Ćwiczenia podniebienia miękkiego.
1. Unosimy i opuszczamy podniebienie miękkie, podczas szerokiego otwarcia jamy ustnej przed lustrem.
2. Wykonujemy pozorne ruchy ssania cukierka leżącego w tylnej części jamy ustnej.
3. Kilkakrotnie wymawiamy głoski: „k”, „g”, a następnie ich połączenia w otoczeniu samogłosek ustnych i nosowych np. „gą”, „ką”, „gę”, „kę”, „go”, „ko”, „gu”, „ku”, „og”, „ok.”, „uk”, „ug”.

ZABAWY ODDECHOWE

Ćwiczenia oddechowe – poprawiają̨ wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę̨ jakości mowy. Ćwiczenia najlepiej prowadzić w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Należy pamiętać, że podczas ćwiczeń oddechowych powietrze wdychamy nosem a wypuszczamy ustami.

Przykłady ćwiczeń:

·  Wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami.
·  Wyścigi – dmuchanie na piłeczkę̨ pingpongową, kuleczkę z waty.
·  Statki na wodzie – dmuchanie na papierowe statki na wodzie np. w misce, można zrobić wyścigi.
·  Dmuchanie na wiatraczek, lekką chustkę.
·  Gorąca zupa – dmuchanie ciągłym strumieniem na dłonie złożone w miseczkę.
·  Chuchanie na zmarznięte ręce.
·  Lokomotywa – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
·  Balonik – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.
·  Nadmuchiwanie balonika.
·  Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
·  Huśtamy misia – kładziemy się na plecy, na brzuch kładziemy misia; oddychamy w taki sposób aby miś unosił się do góry przy wdechu i w dół przy wydechu.
·  Bańki mydlane – robienie baniek mydlanych.
·  Dmuchanie przez słomkę na rozsypane np. konfetti.
·  Malowanie na lusterku – chuchamy na lusterko i malowanie palcem na powstałej parze wodnej.

ZABAWY SŁUCHOWE

Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ze względu na to iż często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego (tzw. słuchu mownego). Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.

· „Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, zza okna.
· „Memory słuchowe” – do jednakowych, nieprzezroczystych pojemników wsypujemy np. nakrętki, ziarenka siemienia lnianego, grochu, fasoli. Powinny być po dwie takie same zawartości w pojemnikach. Dziecko potrząsając kolejno każdym pojemnikiem odnajduje pary. Na koniec może sprawdzić zawartość pojemników.
· „Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzamy pałeczką w szkło, metal, kamień, drewno itp. Toczymy różne przedmioty po podłodze np. piłki, kasztana, kamienia. Dzieci rozpoznają odgłos.
· „Zaczarowane pudełko” – prezentujemy dzieciom przedmioty wydające dźwięk (np. dzwonki, grzechotka, grzebień) i wkładamy je do pudełka. Odtwarzamy dźwięk któregoś z przedmiotu. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, który to przedmiot.
· Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
· Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
· Rozróżnianie nagranych odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
· Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
· Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie.
· Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna. · Dzielenie na sylaby imion dzieci (na początku łatwych).

RYMOWANKI LOGOPEDYCZNE

Pies
Witam pana,
panie psie,
porozmawiać z panem chcę. – Gdybyś pieski język znał, to byś do mnie szczekał:
– hau! hau! hau!

·  naśladujemy szczekanie psa (hau)
·  pokazujemy zęby (pies szczerzy kły)
·  poruszamy językiem w różne strony (pies merda ogonem)

Myszka
Któż to dziury
w serze wygryzł?
– Myszka piszczy, że to tygrys! – Może jakiś inny zwierz? Zapiszczała:
– piiiisz, co chcesz!

·  szeroko otwieramy i zamykamy buzię, zęby widoczne (tygrys gryzie ser)
·  naśladujemy piszczenie myszki (piii)
·  wypychamy językiem prawy i lewy policzek (myszka ucieka przed kotem)

Koń
Na pastwisku pasie się koń, mały gawron woła doń:
– Kto jest większy, ja czy ty? A ten koń́ ze śmiechu rży:
– hi, hi, hi!

·  kląskamy (koń stuka kopytami)
·  parskamy
·  i-ha, i-ha, i-ha ·  naśladujemy krakanie (kra, kra, kra)