TYDZIEŃ 3

Witam podaję przydatne linki z ciekawymi pomysłami na ten tydzień i nie tylko 🙂 Przed rozpoczęciem codziennych zajęć polecam obejrzenie tego filmiku. Pozwoli to zapoznać się dzieciom i utrwalać oznaki wiosny.

Zachęcam do codziennych zabaw ruchowych, które na stałe znajdują się w programie wychowania przedszkolnego. Przykładowe piosenki z ćwiczeniami:

TEMAT TYGODNIA :  WIOSENNE PRZEBUDZENIE

2. Temat: Oznaki wiosny. (Wtorek 14.04.2020)

Cele:
• wzbogacanie wiadomości na temat zmian zachodzących w przyrodzie,
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
• rozwijanie sprawności manualnej.
• Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę. Rodzic siada przed dzieckiem i pokazuje dziecku jak ma wykonać ćwiczenie. Dziecko powtarza na miarę swoich możliwości.

Wąchanie kwiatków – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując wąchanie kwiatków.
– Podlewamy kwiatki – pompujemy wodę do konewki, dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, opuszczają go w stronę brody, a następnie obie wargi wysuwają do przodu.
– Bocian – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują dziób bociana, następnie otwierają szeroko wargi i je zamykają.
– Żaba – żaba schowała się przed bocianem pod liściem i uśmiecha się szeroko – dzieci szeroko rozciągają wargi, potem uśmiechają się i ściągają wargi.
– Kukułka – dzieci ściągają wargi do przodu i naśladują kukułkę – mówią: ku, ku, ku, ku.
Wiosenne porządki – przy szeroko otwartej jamie ustnej język wymiata wszelkie zakamarki: wędruje za górne i za dolne zęby.

• Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej o wiośnie.
Wracają ptaki z daleka i kwiatki kiełkują wokoło.
Nadchodzi pora radosna, bo właśnie zaczyna się…
(wiosna)
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dzieci o podanie rozwiązania, jeżeli dziecko potrzebuje pomocy wspólnie rozwiązują zagadkę.

• Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Witaj, wiosno! Książka (s. 54–55) dla każdego dziecka. Dzieci siadają na dywanie. N. rozdaje książki i zaprasza do wysłuchania opowiadania. Czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.

– Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosenki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic. – Jak to: nic – oburzył się tato. –  Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz. – Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro… – Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda? – Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek. Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami. Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: – STOP! Na prawo patrz! – Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada. Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbowych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie… –  Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie!  Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny. Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk: – Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis! Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wiadomo skąd tuż nad ziemią. – To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka. – A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada. – Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… – odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować. Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć. – Pąki na żywopłocie! – meldował Olek. – Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada. – Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosnących na trawniku, tuż obok ich własnego domu. – Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.

• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. Po przeczytaniu opowiadania rodzic zadaje dziecku pytania: (podaję przykładowe)
− Na co narzekały dzieci?
− Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?
− Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku?
− Czy w waszej okolicy można zobaczyć już jakieś zwiastuny wiosny?

• Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Kotki i kotki.
Mleka nie piją i nie biegają.
I – jak to kotki – futerka mają.
Lecz – dziwna sprawa –
na drzewie rosną: szare, puchate…
I tylko wiosną! Patrzcie – na stole wazon z baziami!
A gdzie są kotki? Zgadnijcie sami!

Zadanie rodzica polega na wytłumaczeniu podwójnego znaczenie słowa kotki. 

• Praca plastyczna Wiosenne kotki.
Potrzebne: kolorowe kartki z bloku technicznego, papier kolorowy, brązowa farba, pędzle, klej (magic), plastelina lub wata kosmetyczna . Dziecko wybiera sobie kolorową kartkę, która będzie tłem pracy, z papieru kolorowego (wspólnie z rodzicem) wycina kształt wazonu. Następnie maluje na kartce (z pomocą rodzica) –  gałęzie wiosennej wierzby. Doklejają do nich kulki plasteliny lub watę jako bazie. Z pomocą rodzica dziecko próbuje przeliczyć bazie na każdej gałązce. Wysyłam przykładowe zdjęcia, które mogą posłużyć jako wzór do wykonania tego zadania. Na koniec odstawiamy pracę do wyschnięcia i prosimy aby dziecko posprzątało swoje miejsce pracy. Po skończonym zadaniu przypominamy o umyciu rączek.


3. Temat: Przyroda wiosną. (Środa 15.04.2020)

Cele:
• zainteresowanie dźwiękami muzyki relaksacyjnej,
• rozwijanie poczucia rytmu,
• stwarzanie warunków do kontaktów z przyrodą.

• Wprowadzenie – słuchanie odgłosów przyrody.
Rodzic włącza nagranie śpiewu ptaków i szumu lasu. Prosi, aby dziecko powiedziało , z jaką porą roku kojarzą mu się te odgłosy

Odgłosy przyrody

• Osłuchanie z melodią i tekstem piosenki Spotkanie z wiosną (sł. i muz. B. Forma). Nagranie piosenki Spotkanie z wiosną.

Spotkanie z wiosną

Cie – pły     wie – trzyk  po – wiał      dzi – siaj, 
sły – chać  świer – got   pta – ków,
a  w o – gro – dzie  spot – kać       mo – żna
mi – łych przed –  szko –  la – ków.
Wio-sna, wio  –  sna   przy-szła   do   nas,
bie – rzmy się    za    rę – ce. 
Po – śród   mło – dej,     buj – nej  tra – wy 
kwia – tów  co  –  raz      wię  –  cej.

1. Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj,
słychać świergot ptaków,
a w ogrodzie spotkać można
miłych przedszkolaków.
Ref.: Wiosna, wiosna   przyszła do nas, 
bierzmy się za ręce. 
Pośród młodej, bujnej trawy
kwiatów coraz więcej.

• Rozmowa na podstawie wysłuchanej piosenki.:
− Jaka jest pogoda wiosną?
− Co słychać o tej porze roku?
− Kogo można spotkać w ogrodzie?
− Czego jest coraz więcej?

• Zakładanie wiosennej hodowli – CEBULA

http://www.bezogrodek.com/2013/12/cebulowa-wieza-babel.html

W zeszłym tygodniu dzieci uczyły się hodowli rzeżuchy. W tym zadaniu ważne jest, aby wspólnie przypomnieć dziecku, co jest potrzebne roślinie do wzrastania (powietrze, woda, ziemia, odpowiednia temperatura). Dziecko jeżeli zechce może dowolnie ozdobić pojemniki.

• Karta pracy 1 : Rysuj po śladzie i pokoloruj rysunek.

Karta pracy 2: Policz wspólnie z dzieckiem, a następnie wspólnie z dzieckiem w wyznaczonym miejscu narysuj tyle kresek, ile jest przedmiotów w danym zbiorze.

4. Temat: Co słychać wiosną w gnieździe? (Czwartek 15.04.2020)

Cele:
• rozwijanie zdolności manualnych,
• budzenie zainteresowania przyrodą.

• Rozmowa na temat: Co się kryje w gnieździe ptaka? Można wykorzystać: książki przyrodnicze i encyklopedie dla dzieci o ptakach, plansze. Rodzic ogląda wraz z dzieckiem zdjęcia ptaków i czyta informacje o ich życiu, budowaniu gniazd, składaniu jaj i wykluwaniu się piskląt. Podaję linki z przydatnymi filmikami związanymi z tematem 🙂

• Zabawa dotykowa Pudełka sensoryczne. Potrzebne: pudełka po chusteczkach higienicznych, wypełnione różnymi materiałami, np.: watą, gałązkami, sianem, piórkami, piaskiem, kamykami, nasionami, ziarnami, masą solną lub ciastoliną. Dziecko wkłada ręce w otwór w pudełku (bez zaglądania) i próbuje samodzielnie badać  zawartość pudełka, określa cechy materiału i zgaduje, co to może być. Sprawdza, co jest ukryte w środku pudełka. Wraz z rodzicem zastanawia się, czy ten materiał mógłby posłużyć ptakom do budowy gniazd.

Karta Pracy 1: Obejrzyj obrazki. Powiedz co robią ptaki wiosną. Dokończ rysować ptaki według wzoru podanego na dole rysunku.

  • Praca plastyczna Pisklęta w gnieździe . Potrzebne: szary papier, papier kolorowy, plastelina klej. Dziecko z pomocą rodzica ozdabia gniazdo z pisklętami przy użyciu dowolnych materiałów. Przelicza pisklęta wskazuje na palcach ich liczbę.
Można też wykonać gniazdko według własnego pomysłu. Podaję przykład.

• Ćwiczenia oddechowe Dwa wiatry. Potrzebne: kawałek zielonej bibuły, nożyczki. Rodzic podaje dziecku kawałek zielonej bibuły i prosi, aby ją nacięły, tnąc wąskie paseczki, tworząc w ten sposób trawę. Przypomina o prawidłowym torze oddechowym: wciąganie powietrza nosem, a wypuszczanie ustami. Następnie dzieci dmuchają na swoje trawy, na zmianę: lekkim strumieniem powietrza (mały wiatr) i silnym strumieniem powietrza (silny wiatr).

• Ćwiczenie małej motoryki – lepienie bazi z plasteliny. Potrzebna: plastelina, podkładki. Dziecko lepi z plasteliny wałeczki, które będą gałązkami. Następnie toczy małe, białe lub szare, kuleczki, które przylepiają do gałązek z plasteliny.

Można skorzystać z gotowej karty pracy:

• Zabawa dydaktyczna Czarodziejskie pudełko. Potrzebne: pudełko, małe zabawki. Rodzic kładzie na stole małe zabawki, np.: klocek, samochodzik, piłkę, przytulankę, kredkę. Dzieci stara się je nazwać. Następnie rodzic wkłada je do czarodziejskiego pudełka, a zadaniem dziecka jest za pomocą dotyku rozpoznanie przedmiotów po kształtach i nazwanie ich.

Karta pracy 2 : Połącz w pary takie same obrazki:

5. Temat: Wiosenny ogródek. (Piątek 16.04.2020)

Cele:
• wzbudzanie zainteresowania wiosenną przyrodą,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

• Ćwiczenie grafomotoryczne – Tulipan. Zadaniem dziecka jest połączyć kropki, a następnie pokolorować powstały rysunek.

  • Przypominam o obejrzeniu filmiku z oznakami Wiosny z początku tygodnia i zachęcam do przeczytania poniżej znajdującego się wiersza:

• Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak Wiosna.
Wiosna w zielonej sukience
nogami bosymi stąpa.
I gdzie stopę stawia,
tam… to chyba czary –
wiosenny kwiat zostawia.
Po spacerze wiosny
świat zmienia się cały.
Ptaki wśród zieleni
radośnie śpiewają,
motyle fruwają,
świerszcze cicho grają.
Kwiaty kolorowe
wśród traw zakwitają.
Gdyby nie ty, wiosno,
i te twoje czary,
to świat byłby pewnie i smutny, i szary.

• Zabawa twórcza Czerwony jak… Rodzic podaje nazwę koloru, a dziecko – przykład czegoś, co kojarzy mu się z tym kolorem (np. czerwony jak… tulipan, zielony jak… trawa).

Karta Pracy 1: Rysuj po śladach szarych linii rysunku krokusa. Pokoloruj kwiat na fioletowo. Obejrzyj zdjęcia innych kwiatów kwitnących wczesną wiosną- znajdujące się na dole rysunku.

Karta pracy 2: Zadaniem dziecka jest połączyć kropki, a następnie pokolorować powstałe rysunki.