Materiały na tydzień
15-17 kwietnia
Środa; Las naszym skarbem
Las. Karty pracy i ćwiczeniaCzwartek; W parku narodowym
Obejrzyjcie filmiki. Z pomocą rodziców przeczytajcie opowiadanie o Parkach Narodowych.
Parki narodowe. OpowiadanieParki narodowe. Karta pracy
Piątek; Okładka do zielnika
Zioła
Dawno, dawno temu, kiedy ludzie nie znali jeszcze tabletek, antybiotyków, szczepionek i zastrzyków, musieli radzić sobie z chorobami, wykorzystując to, co dała im natura. Obserwowali więc przyrodę i poznawali działanie roślin na organizm człowieka. Okazało się, że wiele spośród nich posiada właściwości lecznicze.
Ziołami mogą być całe rośliny lub tylko ich części, np. kwiaty, liście, korzenie, owoce. Obecnie wykorzystywane są nie tylko w leczeniu wielu chorób i dolegliwości, ale także w kosmetyce i jako przyprawy do potraw. Z ziół przygotowuje się syropy, nalewki, napary, herbatki, olejki aromatyczne, pastylki, a nawet cukierki. Pamiętajcie jednak, że aby móc bezpiecznie stosować zioła, należy się na nich dobrze znać, ponieważ źle używane, mogą nawet poważnie zaszkodzić.
W dawnych czasach ziołom przypisywano właściwości magiczne, ich zbieraniu towarzyszyły często tajemnicze rytuały. Dziś wiemy, iż było to konieczne, ponieważ – aby rośliny te miały jak najlepsze właściwości – muszą być zbierane o określonej porze roku, dnia, a nawet w odpowiedniej fazie księżyca. Do dziś zbiera się zioła dziko rosnące, ale niektóre gatunki pochodzą z upraw.
Tak więc gdy rozboli was brzuszek, mama zaparzy herbatkę z mięty lub rumianku, a na przeziębienie poda wam syrop z malin albo dzikiej róży. Za to w kuchni do makaronu doda pachnącej bazylii, a do żurku wrzuci szczyptę aromatycznego majeranku.
Zadanie 1
Stwórzcie własny zielnik – rośliny naszych łąk, pól, ogródków. Możecie zerwać roślinkę, ususzyć i przykleić na kartkę, jeśli się uda wam się zebrać roślin możecie ja narysować. Każdą roślinkę, kwiatek podpiszcie (nazwa rośliny, miejsce zbioru, data). Ozdóbcie dowolną techniką i dostępnymi materiałami stronę tytułową.
Zadanie 2
W ramach zajęć przysposobienia do pracy proszę, aby dzieci na miarę możliwości pomagały Państwu w codziennych czynnościach.
Przykładowe pomysły:
- pomoc w przygotowaniu posiłku (obieranie, krojenie składników potrzebnych do przygotowania danej potrawy)
- estetyczne podanie posiłku
- zmywanie naczyń
- odkurzanie
- ścieranie kurzy
- segregowanie śmieci
- zamiatanie lub zmywanie podłogi
- przygotowanie listy zakupów
- segregowanie rzeczy do prania
- dbanie o rośliny doniczkowe (usuwanie suchych liści, podlewanie, zraszanie)
- zapoznajcie się z instrukcją prasowania i oznaczeniami na waszych ubraniach