ZESTAW I
TEMAT: Kształtowanie wspólnego pola uwagi-terapia wg Castillo-Moralesa.
CELE OGÓLNE:
-zmniejszenie nadwrażliwości dotykowej,
-eliminowanie zachowań utrudniających pracę z dzieckiem,
-budowanie pozytywnej relacji dziecko – rodzic,
-kształtowanie umiejętności skupiania uwagi na przedmiocie,
-stymulacja doznań dotykowych i kinestetycznych.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie – stały bodziec sygnałowy rozpoczynający zajęcia.
Rodzic wita się z dzieckiem, biorąc jego ręce w swoje. Nakłada krem na swoje ręce i przysuwa do twarzy dziecka mówiąc „powąchaj”. Sam również głośno wciąga powietrze nosem, blisko twarzy dziecka.
2. Masaż logopedyczny twarzy i ustno-twarzowa terapia regulacyjna wg Castillo-Moralesa.
Zdecydowanym ruchem masuje ręce dziecka, zaczynając od dłoni. Gdy dziecko oswoi się, rodzic przenosi swoje ręce na szyję dziecka, okolice uszu, a następnie czoło, policzki i brodę.
LINK DO ZAJĘĆ MASAŻ WG. CASTILLO-MORALESA:
3. Wprowadzenie prostych form zabawy.
Rodzic podaje dziecku klocek do ręki, pomaga mu go przytrzymać drugą ręką, dziecko rzuca klocek. Rodzic l stuka w stół klockiem w stół, dziecko próbuje szukać ręką. Jeżeli samo nie wyciąga ręki, rodzic podpowiada mu prowadząc jego rękę do klocka.
4. Pożegnanie.
Rodzic bierze dłoń dziecka, podnosi do góry i potrząsa mówiąc „pa-pa”
ZESTAW II
TEMAT: Świadomość ciała, kontakt i komunikacja – program aktywności wg metody M. Ch. Knillów – program specjalny.
CELE OGÓLNE:
– nawiązywanie kontaktu emocjonalnego
– odczuwanie radości z powodu wspólnej zabawy
– rozwijanie poczucia bezpieczeństwa zaufania do współćwiczącego
-poznaje własne ciało i odczuwa je
-potrafi wyróżnić siebie z otoczenia
-podnosi poczucie własnej wartości
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Ćwiczenia na orientację w schemacie własnego ciała, wyróżnianie siebie z otoczenia.
2. Rozłożenie na podłodze (materac lub koc)
3. Powitanie piosenką – ,, WSZYSCY SĄ, WITAM WAS’’
Dziecko siada na podłodze, rodzic naprzeciw, dotyka rąk i nóg dziecka w rytm piosenki.
LINK DO PIOSENKI:
LINK z programem Ch. Knill’a ,,Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” – program specjalny:
Kołysanie, wymachiwanie rękoma, pocieranie dłoni, zaciskanie i otwieranie dłoni, klaskanie, klepanie się po policzkach, klepanie się po brzuchu, klepanie się po udach, ruszanie paluszkami u nóg, leżenie na plecach, ruszanie nogami, przewracanie się na boki
4. Odpoczynek- relaksacja:
ZESTAW III
TEMAT: Wiosenne malowanie – „Metodą Malowania Dziesięcioma Palcami”
Metoda malowania dziesięcioma palcami wartość terapeutyczna metody polega na tym, że stanowi ona rodzaj języka, którym może się posługiwać każde dziecko niezależnie od swej sprawności werbalnej. Dla dziecka z zaburzeniami emocjonalnymi szczególnie ważne jest, że zajęcia sprzyjają uzewnętrznieniu uczuć, pomagają w wytworzeniu właściwej terapeutycznej atmosfery pomiędzy dorosłym a dzieckiem, torując drogę wzajemnego porozumienia i przygotowując do twórczego uczestnictwa w życiu codziennym.
CELE OGÓLNE:
– usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowe, precyzyjnych ruchów palców i nadgarstka poprzez malowanie palcami-motoryka mała
– rozwianie umiejętności komunikowania się z otoczeniem poprzez słuchowy odbiór poleceń i reagowanie na nie
– eliminowanie zahamowań i lęków oraz rozwijanie wyobraźni twórczej uczniów poprzez działania plastyczne
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie – stały bodziec sygnałowy rozpoczynający zajęcia .
LINK DO PIOSENKI: ,, WITAMY DO ZABAWY’’
2. LINK DO – „Metody Malowania Dziesięcioma Palcami”:
3. LINK DO SKŁADANKI MUZYCZNEJ DLA DZIECI ,, WIOSNA’’ PODKŁAD MUZYCZNY DO ZAJĘĆ
4. Odpoczynek- relaksacja odprężenie, rozluźnienie ciała.