ZABAWY STYMULUJĄCE ZMYSŁY U DZIECI Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ (opracowała p.Edyta Leńczowska ).

„Należy dostarczać uczniowi różnego rodzaju bodźców zmysłowych zgodnie z jego potrzebami, możliwościami percepcyjnymi, używając wszelkich pomocy, które nie wywołują u niego poczucia dyskomfortu, takich jak np.:

  • woda (działa rozluźniająco i uspokajająca, ze względu na swą strukturę ułatwia samorzutną aktywność, możliwość obserwowania swoich ruchów, daje poczucie bycia sprawcą)
  • materiały półpłynne: kisiel, krochmal, galaretka, żele, piana, pianki kosmetyczne- można je barwić, dodawać do nich zapachy, wkładać do nich przedmioty zachęcając ucznia do szukania i chwytania
  • materiały sypkie: piasek, groch, kasza, ryż, siemię lniane itp. łagodnie oswajają z wrażeniami dotykowymi dzieci nadwrażliwe, dają możliwość działania dzieciom mającym duże problemy manualne
  • materiały formowalne: glina, plastelina, ciastolina, masa solna – wymagają od dziecka użycia większej siły mięśni
  • materiały naturalne: kasztany, szyszki, kamienie, suche owoce, nasiona – luzem lub zaszyte w woreczki
  • tworzywa kontrastujące (np. szorstkie – gładkie, twarde – miękkie, ciepłe – zimne) o przedmioty codziennego użytku

Zabawy stymulujące zmysł dotyku

  • Dziecięce wierszyki masażyki. Recytujemy konkretny wierszyk dotykając, muskając lub oklepując wymienione w nim części ciała dziecka bądź na jego plecach wykonujemy określone ruchy do słów wypowiadanego wiersza np. „Pada deszczyk” (wiele propozycji zawiera praca M. Bogdanowicz)
  • Spacer Chodzenie bosymi stopami po drodze zrobionej z różnych materiałów np. koca, ręcznika, gazety, tektury, folii prezentowej, suchych liści itp.
  • Marcowy wietrzyk Kierowanie na przemian zimnego i ciepłego powietrza z suszarki na poszczególne części ciała dziecka
  • Czarodziejska buteleczka Przykładamy plastikową butelkę np. po szamponie otworem do dłoni dziecka i wypychamy z niej całe powietrze masując jego rączkę
  • Łaskotki, szczypanki Delikatnie łaskoczemy bądź szczypiemy dziecko w stopy, boczki i inne części ciała po skończonej recytacji wierszy „Idzie myszka”, „Idzie rak”
  • Tkaninowe pary Poznajemy za pomocą dotyku (a później wzroku) fakturę kwadratów uszytych z różnych tkanin a później wyszukujemy do nich pary.
  • Naklejanki, odklejanki Naklejamy na różne części ręki dziecka (najpierw lewej, później prawej) kawałki taśmy klejącej i zachęcamy dziecko do ich ściągnięcia drugą ręką
  • Woreczki dotykowe Badamy dotykiem zawartość poszczególnych woreczków a później wyszukujemy wśród nich pary.
  • Magiczny kubełek Wypełniamy kubełek sypkim materiałem (piasek, ryż, groch, makaron itp.) umieszczamy w środku jakieś ciekawe przedmioty i zachęcamy dziecko do ich poszukiwania
  • Malowanie twarzy Muskamy poszczególne części twarzy dziecka pędzelkiem, piórkiem, wacikiem nasączonym oliwką. Możemy to robić do słów malujemy oczy, czoło, nosek itp.
  • Dotykowy obrazek Dziecko bada dotykiem zebrane materiały (tkaniny, naturalne okazy, materiały sypkie) a później wypełnia nimi kontury kolorowanki z pomocą nauczyciela
  • Sortowanie Mieszamy np. kasztany z ryżem i zachęcamy dziecko do poszukiwania kasztanów i ich oddzielenia.
  • Ale jazda Ciągniemy siedzące, leżące na kocu (na brzuchu, plecach, bokach) dziecko po podłodze
  • Przeciwieństwa Dotykamy na przemian przedmiotów ciepłych – zimnych, gładkich – szorstkich, twardych – miękkich, suchych – mokrych
Zabawy stymulujące zmysł równowagi

Huśtawka. Kołyszemy siedzące lub stojące przed nami dziecko w tył – przód

Zabawy stymulujące zmysł wzroku

  • Kolorowy świat. Oglądamy krajobraz przez słoneczne okulary , szklane butelki w różnych kolorach i inne przeźroczyste materiały
  • Lustrzane odbicie Przed lustrem wykonujemy różne ruchy, miny, zachęcamy dziecko do ich naśladowania, obserwujemy swe lustrzane odbicia
  • Tęczowa lampa Skupiamy uwagę dziecka na świetle latarki przebijającym przez kolorowe bibuły (nakładamy bibułki na latarkę)
  • Motylek Lusterkiem (a gdy jest ciemno latarką lub laserem) puszczamy motylka, który lata po ścianach, suficie, siada na kwiatku, na meblach i zachęcamy dziecko do wodzenia za nim wzrokiem
  • Tworzenie barw Do małych plastikowych butelek z wodą dodajemy barwniki spożywcze i zachęcamy dziecko do potrząsania nimi
  • Tajemnicze cienie W domu lub na świeżym powietrzu gdy cienie są dobrze widoczne skupiamy na nich uwagę dziecka wykonując różne ruchy, tworząc różne kształty rękami lub podnosząc różne przedmioty
  • Taniec wstążek Wprawiamy w ruch patyczek z zawiązanymi na jego końcu bibułowymi wstążkami, poruszamy nimi rytmicznie na boki, w górę – w dół, rysujemy trójkąty, koła ósemki itp. zachęcamy dziecko do naśladowania
  • Bańki mydlane Puszczamy bańki mydlane i zachęcamy dziecko, aby je łapało do kubeczka lub przebijało paluszkiem
  • Podskakujące piłki Rzucamy różnej wielkości i kolorów piłki (także świecące) i wodzimy za nimi wzrokiem
  • Pary kolorów Wyszukujemy w otoczeniu przedmiotów w tych samych kolorach.

Zabawy stymulujące zmysł słuchu

  • Szelesty i trzaski. Wprawiamy w ruch różne materiały (gazety, folę spożywczą, folię bezbelkową, papier śniadaniowy, suche liście), przesuwamy po nich dłonie, zgniatamy i wsłuchujemy się w wydawane odgłosy
  • Kuchenna perkusja Uderzanie łyżką z drewna, metalu, plastiku w różnego rodzaju garnki, miski, kubki
  • Grzechotki (grające puszki) Do małych, plastikowych , nieprzeźroczystych pojemników wsypujemy różnego rodzaju materiały (muszle, groch, piasek itp.), zachęcamy dziecko do potrząsania nimi i wyszukiwania wśród nich par
  • Co to za odgłos? Do plastikowej, metalowej miski wsypujemy np. orzechy, kamyki, groch, guziki, wlewamy wodę i wsłuchujemy się w wydawane odgłosy
  • Mowa zwierząt Puszczamy dziecku odgłosy różnych zwierząt a następnie wskazujemy je na ilustracji i zachęcamy do naśladowania
  • Odgłosy muzyki Puszczamy dziecku dźwięki instrumentów muzycznych a następnie wskazujemy na ilustracji. Zachęcamy dziecko do muzykowania na dostępnych instrumentach (bębenku, cymbałkach, trójkątach, talerzach itd.)
  • Zabawki dźwiękowe Zachęcamy dziecko do potrząsania grzechoczących, ściskania piszczących, wciskania przycisków grających zabawek
  • Grający patyczek Przesuwamy patyczek po nierównych powierzchniach np. grzebieniu, karbowanej tekturze , tarle i wsłuchujemy się w powstałą muzykę
  • Muzykalny telefon Zachęcamy dziecko do wsłuchiwania się w dźwięki telefonu.

Zabawy stymulujące zmysł smaku

  • Smakowite łyżeczki. Łyżeczki moczymy w różnych produktach spożywczych np. miód, dżem, czekolada, majonez, śmietana, musztarda i zachęcamy dziecko do ich próbowania.
  • Kulinarne mini kanapeczki Na małych wafelkach umieszczamy różne produkty spożywcze: dżemy czekolady, owoce, serki, wędliny, warzywa, sosy tworząc słodkie i słone mini kanapeczki. Zachęcamy dziecko do ich kosztowania.
  • Jogurtowe wynalazki Mieszamy jogurt naturalny z produktami słodkimi (z dżemami, sokami o różnych smakach, czekoladą, kawałkami owoców, ciastek, musli) i słonymi (chrzanem, ketchupem, musztardą, czosnkiem), zachęcamy dziecko do testowania jogurtów.
  • Wody smakowe Zachęcamy dziecko do smakowania wody zmieszanej z różnymi produktami (cukrem, solą, cytryną) i różnymi sokami.
  • Owoc czy warzywo? Zachęcamy dziecko do próbowania z zamkniętymi oczami warzyw i owoców a następnie prezentujemy konkretne warzywo lub owoc.

Zabawy stymulujące zmysł węchu

  • Aromatyczne puszeczki Do pustych plastikowych pojemników wsypujemy różne pachnące zioła, przyprawy. Zachęcamy dziecko do wąchania zapachów i dobierania ich w pary.
  • Masażyk z zapaszkiem Masujemy dłonie, twarz dziecka zapachową oliwką lub używanym przez dziecko kremem.
  • Zapachy warzyw i owoców Zachęcamy dziecko do wąchania warzyw i owoców z zamkniętymi oczami a następnie prezentujemy konkretne warzywo lub owoc.
  • W łazience Wraz z dzieckiem wąchamy różnego rodzaju mydła, pasty do zębów, żele, płyny do kąpieli, kremy, perfumy, szampony.
  • Pachnący obraz Malujemy część obrazu farbami zmieszanymi z olejkami zapachowymi, gdy farby wyschną doklejamy inne pachnące elementy np. liście laurowe, kokos, suszone plastry pomarańczy.
  • Zapachowy bukiet Zabieramy dziecko na spacer do lasu, na łąkę. W trakcie spaceru tworzymy bukiet z różnych pachnących drzew, kwiatów, traw i ziół.”

Źródło: internet.

Scenariusze zajęć do pobrania

Moje ciało. Ćwiczenia utrwalające poznanie poszczególnych części ciała
Stymulacja wielozmysłowa
Stymulacja wielozmysłowa 2
Aktywizacja słuchu
Aktywizacja słuchu 2
Wiersze o wiośnie