Formy wsparcia dostępne dla naszych Podopiecznych
Jeden z największych atutów Ośrodka stanowi fakt, że jesteśmy placówką z tak rozległym zapleczem terapeutycznym i rewalidacyjnym, które w sposób wielowymiarowy stymuluje rozwój psychofizyczny dziecka niepełnosprawnego. W pracy rewalidacyjnej dla każdego ucznia dobieramy indywidualny program oraz metody i formy dydaktyczne. Tempo i czas aktywności, częstotliwość przerw dostosowujemy do aktualnych możliwości podopiecznego, na bieżąco monitorując przebieg i wyniki jego działań. Stosujemy zasadę powolnego stopniowania trudności, przechodząc od ćwiczeń prostych, do bardziej złożonych. Ćwiczymy przede wszystkim funkcje najbardziej zaburzone u dziecka, łącząc je z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych (mocnych stron) w celu tworzenia właściwych mechanizmów kompensacji. Stosujemy również zasadę systematyczności i ciągłości oddziaływania terapeutycznego. Poniżej zamieszczamy wykaz zajęć rewalidacyjnych, terapii prowadzonych w naszych szkołach i internatach oraz innych form wsparcia.
Dogoterapia
HIPOTERAPIA
Hipoterapia – forma rehabilitacji psycho-ruchowej, do której stosuje się konia. Jest jedną z form rehabilitacji wieloprofilowej, czyli oddziałującej jednocześnie ruchowo, sensorycznie, psychicznie i społecznie. W naszym Ośrodku dzieci zawożone są do stadniny w Michałowie, gdzie pod okiem specjalisty prowadzone są zajęcia.
Integracja sensoryczna
Terapia integracji sensorycznej odbywa się w odpowiednio wyposażonej sali terapeutycznej. Tam dzieci poprzez „naukową zabawę”, kierowaną przez terapeutę, organizują pracę swoich zmysłów tak, by była wydajna i stanowiła podstawę prawidłowego rozwoju. Terapia integracji sensorycznej jest terapią ruchem.
Korekta wad postawy
Korekta wad wymowy
Korekta wad mowy to przede wszystkim zajęcia indywidualne. Odbywają się w salach wyposażonych w programy komputerowe i różnorodne interaktywne pomoce, gry edukacyjne, książki oraz zabawki. Celem terapii logopedycznej jest usprawnianie procesu komunikacji pacjenta w stopniu umożliwiającym mu samodzielne radzenie sobie w sytuacjach społecznych dnia codziennego.
Terapia pedagogiczna i psychologiczna
Wczesne wspomaganie rozwoju
Wczesne wspomaganie rozwoju to specjalistyczne zajęcia, które mają poprawiać sprawność dzieci z różnymi deficytami – skorzystać z takowych mogą m.in. dzieci z zaburzeniami autystycznymi czy też niewidzące lub niesłyszące maluchy.