Uczniowie klasy IV SZP UM w roku szkolnym 2020/2021 biorą udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Emocja” wspierającym rozwój emocjonalny i społeczny, którego założeniem jest uwrażliwienie dzieci na różnice, które posiadamy. Razem z nami będą w nim uczestniczyli uczniowie ze szkół z całej Europie, m.in. dzieci z Anglii, Niemiec, Włoch, Francji, Hiszpanii i Czech.
Głównym celem projektu jest rozbudzanie w uczniach wiary w siebie i własne możliwości, aktywizacja dzieci na rozumienie emocji i uczuć innych osób, wychowanie do wartości takich jak empatia, wyrozumiałość, wrażliwość i szacunek.
W ramach projektu będziemy realizować zadania z 5 modułów takich jak:
– I Moduł Kreatywność – rozbudzanie wiary we własne możliwości oraz pobudzanie kreatywności,
– II Moduł Wyobraźnia – pobudzanie wyobraźni, fantazji i kreatywności,
– III Moduł Moc słów – przemyślenia czy słowa mają moc,
– IV Moduł Empatia – podwyższanie poczucia własnej wartości,
– V Moduł Odwaga – zachęcanie do pokonywania trudności.
Uczniowie z dużym zaangażowaniem zrealizowali I moduł projektu „Kreatywność”.
Zapoznali się z różnymi emocjami, dowiedzieli się, jakie emocje towarzyszą im każdego dnia. Dzieci stworzyły „kącik emocji”, w którym będą mogły każdego dnia wrzucać karteczki ze „swoimi emocjami” do odpowiednich słoików. W Dniu Kropki przyszliśmy w wykropkowanych ubraniach, a kreatywnościom dzieci nie było końca. W tym dniu dzieci wysłuchały „Opowiadania o kropce” Pauliny Kozłowskiej. Opowiadanie pozwoliło nam dostrzec, że nawet zwykła kropka może być kimś wyjątkowym. Następnie obejrzały bajkę „The Dot” i chętnie wypowiadały się na temat jej treści. Historia Vashati pozwoliła im zrozumieć, że każdy jest wyjątkowy i skrywa w sobie talent, a czasem wystarczy jedna „iskra” aby go odkryć. Dzieci zainspirowane historią dziewczynki – samodzielnie projektowały i kolorowały swoją własną kropkę, którą potem ożywiliśmy za pomocą aplikacji „Quiver”. Kropkowe wariacje z aplikacją Quiver wywołały okrzyki zdumienia ale w większości radość, bo jak to tak? Kropki, które ożywają? Wow! Nie zabrakło też wspaniałych zabaw ruchowych. Było wesoło, kropkowo i kreatywnie. Przy realizacji tego modułu wszyscy świetnie się bawili. Słowa: ,,każdy z nas jest wyjątkowy” zapamiętają na zawsze!
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny Emocja – II moduł WYOBRAŹNIA
W listopadzie klasa IV SzP UM zrealizowała II – moduł projektu pt. ,,Wyobraźnia’’. To właśnie pomysłowość i kreatywność sprawiają, że człowiek nigdy się nie nudzi. Już Albert Einstein stwierdził, że „wyobraźnia jest ważniejsza nawet od wiedzy”. Dlaczego? Bo wiedza jest ograniczona, a wyobraźnią można „ogarnąć” cały świat. Dzięki niej wykraczamy myślą poza to, co już znamy.
Zadania do wykonania tego modułu rozbudziły wyobraźnię i aktywność uczniów oraz doskonaliły umiejętność współdziałania. Rozmawialiśmy o wartości i potędze wyobraźni, wykorzystując „Pudełko Wyobraźni”. Wysłuchaliśmy opowiadania o „Żółtym baloniku”, które wzbudziło wiele emocji…. Stworzyliśmy „Mój balonik marzeń” z pomocą gotowych elementów lub tym, co podpowiadała nam wyobraźnia a następnie przyozdobiliśmy nimi nasze Magiczne Drzewo. Obejrzeliśmy film „Czarownica na miotle” i rozmawialiśmy o nim – uświadomiliśmy sobie, co było najważniejsze dla bohaterów bajki. Zwróciliśmy uwagę na: przyjaźń, współpracę, tolerancję i chęć dzielenia się. Dzieci wspólnie wykonały plakat przedstawiający bohaterkę filmu, a na dowód sympatii do niej ozdobiły go odciśniętymi dłońmi pomalowanymi farbą. Wiele radości sprawiła dzieciom praca z aplikacją Quiver, która zamieniła obrazki w obrazy na sztaludze malarskiej. Na zakończenie zajęć była spontaniczna zabawa balonikami.
Zajęcia były dla dzieci wspaniałą zabawą, nauką oraz podróżą w wyobraźnie. Dowiedzieliśmy się że, wyobraźnia czyni nas wielkimi, dzięki niej możemy mieć marzenia, a nasza fantazja, kreatywność pomoże nam je spełnić.
przygotowała: Wioletta Kiełb