TYDZIEŃ 4

Witam podaję przydatne linki z ciekawymi zabawami muzycznymi na ten tydzień i nie tylko 🙂

Zachęcam do codziennych zabaw ruchowych, które na stałe znajdują się w programie wychowania przedszkolnego. Przykładowe piosenki z ćwiczeniami:

TEMAT TYGODNIA: WIOSENNE POWROTY

1. Temat: Powroty ptaków. (Poniedziałek 20.04.2020 r.)

Cele:
• wzbogacanie wiedzy o ptakach,
• rozwijanie koncentracji uwagi,
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
• rozwijanie sprawności rąk.

• Zabawa dydaktyczna Gdzie siedzi ptak? Potrzebna: pluszowa zabawka – ptak. Rodzic kładzie zabawkę ptaka w różnych miejscach w pokoju. Zadaniem dziecka jest wskazać gdzie postawiony jest ptak (np.: na półce, pod krzesłem, obok… za… nad…). Zabawę powtarzamy dotąd, aż dziecko będzie miało okazję do wskazania różnych miejsc.

 • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

– Fruwający ptak – dziecko dotyka czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami, tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa i na ziemi.

– Dziobek ptaka – dziecko wypycha wargi do przodu i, na zmianę, zamykają je i otwierają.

– Wysiadywanie jaj – język przykleja za górnymi zębami, nie rusza nim przez 30 sekund.

– Budujemy gniazdko – dziecko przesuwa język po górnej i po dolnej wardze od zewnętrznej strony ust, a następnie ląduje w gnieździe: przykleja język przy górnych dziąsłach.

– Dzięcioł – czubkiem języka uderzają za górnymi zębami.

• Zabawa z pokazywaniem – Moja Ulijanko. Zabawa w relacji – rodzic – dziecko.

Rodzic ilustruje ruchem rymowankę, dziecko ma powtórzyć.

Tekst:
Moja Ulijanko, klęknij na kolanko,
ujmij się pod boczki,
chwyć się za warkoczki,
umyj się, uczesz się i wybieraj, kogo chcesz.

Link do utworu:

• Ćwiczenia oddechowe Piórka. Potrzebne: sztuczne piórka. Dziecko otrzymuje sztuczne piórka, kładzie je na wierzchu dłoni. Wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami – zdmuchuje piórka tak, aby poleciało jak najdalej. Stara się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu. 

• Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Powrót bociana.

Czytając opowiadanie, rodzic prezentuje ilustracje do niego.

Tekst:
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów. – Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek. – Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec. – To jest gniazdo bociana. – Dziadku, tam nikogo nie ma. – Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia. – Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec. – Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom. – Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce? – Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły. – I one też kiedyś odlecą? – Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił. – Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek. – Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł. – I dziobów – dodał chłopiec. Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany. – Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają! – Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje. Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe. – Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś? – Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle. – Kle, kle, kle! – powtórzył Olek. Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk: Kle, kle Klekotaniem zbudził bociek całe gniazdo swoich pociech. Kle, kle dzwoni w ptasich główkach niczym głośna ciężarówka! – Znowu tatko tak klekoce, że zarywa boćkom noce? Czemu tatuś nasz kochany taki dziś rozklekotany? Bocian skrzydłem dziób zasłania, sen miał nie do wytrzymania! – Ach, obudźcie mnie już, błagam, bo was chciała połknąć żaba!

• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

Rodzic zadaje dziecku pytania. Podaję przykładowe:
− Dokąd pojechał Olek?
− Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
− W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
− Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
− Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

Prezentowanie zdjęć ptaków powracających do nas wiosną. Rodzic pokazuje zdjęcia ptaków. Przykładowe podaję poniżej oraz podaje ich nazwy. Dzieci uczą się rozpoznawać ptaki, wskazując wśród zdjęć tego ptaka, którego nazwę poda rodzic. Na wybranym przez rodzica zdjęciu z pomocą wskazuje części ptaka: głowę, dziób, oko, tułów, skrzydła, ogon, nogi. 

Karta pracy 1: Pokoloruj tylko te ptaki, które wracają do Polski wiosną

2. Temat: Żabki i bocian. (Wtorek 21.04.2020 r.)

Cele:
• rozwijanie spostrzegawczości,
• rozwijanie poczucia rytmu,
• rozwijanie sprawności manualnej.
• Osłuchanie z piosenką Zielona wiosna (sł. i muz. D. i K. Jagiełło).

1. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały
i coś do ucha sobie szeptały.
Kum, kum, kum, kum,
kum, kum, kum, kum,
kum,  kum, kum, kum,
kum, kum, kum, kum, kum.
2. Przyleciał bociek, usiadł na płocie
i do drugiego boćka klekoce.
Kle, kle, kle, kle, kle, kle,
kle, kle, kle,  kle, kle,
kle, kle, kle, kle, kle, kle.
3. Wszystko usłyszał mały wróbelek
i przetłumaczył na ptasie trele. 
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,
ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,  ćwir,
ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,
ćwir, ćwir, ćwir. 
Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna, 
wiosna, wiosna jest już wśród nas.

• Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu ( podaję przykładowe pytania)
− Jak szeptały żaby?
− Jak klekotał bociek?
− Jakie odgłosy wydawał wróbelek?
− Kto jest już wśród nas?
− Jaka według was jest wiosna?

• Zabawa manualna Robimy gniazdo. Potrzebne: kilka miękkich gałązek lub siano. Rodzic z dzieckiem wspólnymi siłami próbują uformować z dostępnych materiałów gniazdo dla bociana.

• Wykonanie pracy plastycznej Bocian. – proponuję wykonanie bociana z płatków kosmetycznych
https://mamatosiaczka.blogspot.com/2017/03/bocian-z-patkow-kosmetycznych.html
Następnie tak wykonanego bociana proszę umieścić we wcześniej wykonanym gnieździe.

Karta pracy. Polecenie: Rysuj po śladzie, a następnie pokoloruj rysunek.

3. Temat: Żabki i bocian. (Środa 22.04.2020 r.)

Cele:
• usprawnianie umiejętności liczenia,
• rozwijanie zainteresowania przyrodą,
• rozwijanie sprawności ruchowej.

Zabawa rozwijającą sprawność ruchową:

• Zabawa ćwicząca spostrzeganie – Ence-pence. Rodzic i dziecko bawią się razem. Do zabawy potrzebne są: mały przedmioty, np.: guzik, piórko, moneta. Zabawę prezentuje dziecku rodzic , który z rękami schowanymi za plecami, ukrywa mały przedmiot w jednej dłoni. Mówi do dziecka: Ence-pence, w której ręce? i pokazuje zaciśnięte pięści. Dziecko lekkim klepnięciem wskazuje dłoń, w której jest ukryty przedmiot. Jeśli trafi – zamieniają się rolami, a jeśli nie – zgaduje ponownie.

• Eksperymenty plastyczne: Jak powstają kolory wiosny? Potrzebne kawałki folii, farby plakatowe: żółta, niebieska, czerwona, pędzle, woda, sylweta krokusów, kontury owocu pomarańczy. Rodzic ma na palecie farby plakatowe w trzech kolorach. Łączy je ze sobą, rozcieńcza wodą i miesza pędzelkiem. Dzieci obserwują powstałe kolory i podają propozycje tego, co można namalować w danym kolorze. Np. z połączenia żółtej farby i niebieskiej farby otrzymujemy kolor zielony, którym można namalować liście; po połączeniu żółtej farby i czerwonej farby powstał kolor pomarańczowy, którym można namalować owoc pomarańczy, a z połączenia niebieskiej farby i czerwonej farby powstał kolor fioletowy, którym można pomalować sylwety krokusów.

Wykonanie żaby techniką dowolną. Proponuję Państwu wykonanie żaby techniką dowolną. Poniżej wkleję kontury, które można dowolnie ozdobić: pokolorować kredkami lub wykleić. można też wykonać żabkę techniką z rolki po papierze toaletowym. Link z podpowiedzią:

• Zabawa matematycznaKarta pracy- Przyjrzyj się dokładnie ilustracji. Policz obiekty i w pustych okienkach narysuj tyle samo kropek.

4. Temat: Przedszkolne kuchcikowo. (Czwartek 23.04.2020 r.)

Cele:
– osiąganie radości z samodzielnego przygotowywania posiłków,
– stwarzanie dziecku możliwości do działania kulinarnego,
– nabywanie prawidłowych nawyków żywieniowych,
– zdobywanie nowych doświadczeń za pomocą zmysłu smaku, zapachu i dotyku,
– zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa w kuchni,
– zapoznanie dzieci z różnymi naczyniami, przyborami i sprzętem kuchennym,
– rozwijanie poczucia kompozycji kolorystycznej, wrażliwości i piękna,
– doskonalenie czynności samoobsługowych,
– wdrażanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole, posługiwania się sztućcami.

Dzieci uwielbiają obierać, mieszać, układać, mając przy tym mnóstwo zabawy i radości. Spróbujmy przygotować z dzieckiem, warzywną, zdrową przekąskę.
Chipsy to przegryzka uwielbiana przez niemal wszystkich. Kuszą smakiem i chrupkością. Uwielbiane zarówno przez dzieci, jak i dorosłych. Dziś chipsy w alternatywnym, zdrowym i nietuczącym wydaniu. Zachęcam do wspólnego pieczenia i zrobienia zdjęcia wykonanym smakołykom.

Chipsy z warzyw (marchewki, pietruszki i buraka)
Składniki:
• marchewka
• pietruszka
• burak
• ocet balsamiczny czerwony
• przyprawy: sól, pieprz, cynamon
• ząbek czosnku
• oliwa z oliwek

Sposób przygotowania:
• Obierz warzywa ze skórki
• Pokrój na możliwie cienkie plasterki
• Wyłóż blachę papierem do pieczenia
• Buraki skrop octem balsamicznym, ale niezbyt obficie
• Marchew posyp cynamonem
• Plastry pietruszki i selera skrop lub posmaruj oliwą wymieszaną z posiekanym czosnkiem, posól i popierz
• Rozgrzej piekarnik do 180 stopni Celsjusza
• Piecz przez 30 minut plasterki warzyw na górnej grzałce
• Wyłącz piekarnik i zostaw warzywa w zamkniętym piekarniku, aż będą dobrze wysuszone

Podaję linki pomocne w przygotowaniu:

Można wspólnie wykonać również wiele innych ciekawych rzeczy np. kolorowe kanapki:

Ciekawe przepisy na kanapki, którym nie oprze się żadne dziecko:

5. Temat: Przedszkolne kuchcikowo- ciąg dalszy. (Piątek 24.04.2020 r.)

Pomysłowy sposób na podanie jajek sadzonych – zrób z nich bukiet kwiatów 🙂

Składniki na jajka sadzone – kwiatki:
– 2 jajka
– parówka
– czarne oliwki
– zielona papryka lub szczypiorek
– sałata
– tłuszcz na patelnię (najzdrowszy jest olej kokosowy lub masło ghee)

Sposób wykonania:
Rozpuszczamy tłuszcz na patelni i sadzamy na nim jajka.  Smażymy dopóki nie zetnie się białko i zdejmujemy z patelni na talerz. Teraz zaczynamy ozdabiać jajka pokrojoną w plasterki parówką i pokrojonymi oliwkami robiąc kwiatki.

Tniemy paprykę na wąskie paseczki i robimy z niej łodyżki i listki kwiatków. Zamiast papryki możemy użyć szczypiorku. Robimy „trawę” z pociętej sałaty.

Przepis na pyszne wiosenne kruche ciasteczka 🙂

Składniki na kruche ciasteczka:
– 1 kostka masła lub margaryny
– 2 szklanki mąki
– 1 żółtko
– 1 łyżeczka proszku do pieczenia
– 1 torebka cukru waniliowego
– 2 łyżki kwaśnej śmietany
– pół szklanki cukru
– kolorowe posypki

Sposób wykonania:
Masło posiekaj, wymieszaj z mąką, dodaj pozostałe składniki. Zagnieć ciasto. Włóż ciasto do lodówki na około pół godziny. Rozwałkuj je i wycinaj wiosenne ciasteczka (Twój Maluch na pewno chętnie Ci w tym pomoże!)

Piecz 10 min w temperaturze 180-200 stopni Celsjusza
Udekoruj wiosennie!
Smacznego!

Wesołe faszerowane pomidorki:

Przepis:
https://miastodzieci.pl/zabawy/kolorowe-jajo/

Wąż z winogron:

Przepis:
https://miastodzieci.pl/zabawy/przepis-na-weza-z-winogron-letnia-przekaska/

Życzę wszystkim miłej zabawy i smacznego 🙂