TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC
1. Temat: Koszyczek wielkanocny.
Cele:
• wzbogacanie wiadomości na temat Wielkanocy,
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
• rozwijanie sprawności manualnej.
Rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.
Potrzebne: jajko ugotowane na twardo, czarodziejskie pudełko ( zwykłe pudełko oklejone papierem kolorowym). Rodzic ma za zadanie włożyć do czarodziejskiego pudełka jajka ugotowane na twardo (kurze, gęsie, przepiórcze). Dziecko mają za zadanie rozpoznać za pomocą dotyku, co znajduje się w pudełku. Po skończonej zabawie można obrać jajko ze skorupki pokazać dziecku, dać powąchać i pozwolić zjeść jajko.
Ćwiczenie logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dziecko stara się je naśladować
,, Jajko” – dziecko otwiera i zamyka wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
,,Gorące jajko” – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
,,Rogi baranka” – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
,,Baranki na hali” – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
,,Kura liczy kurczęta” – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
Zabawa ruchowo-naśladowcza:,, Przedświąteczne porządki„.
Dziecko ma za zadanie naśladować ruchem czynności pokazywane przez rodzica – związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp.- to doskonałe ćwiczenie uczące czynności potrzebnych dzieciom w codziennym życiu. Zachęcam do częstej zabawy.
Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki. Rodzic prezentuje dziecku koszyczek wielkanocny i jego zawartość. Wspólnymi siłami nazywają znajdujące się w nim przedmioty. Rodzic ma za zadanie wyjaśnić ich symbolikę. Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność. Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia. Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu. Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę. Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba. Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej ,,Koszyczek”. Rodzic czyta zagadkę i razem z dzieckiem ją rozwiązuje.
To w nim leżą na serwetce jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
Czytanie dziecku wiersza A. Widzowskiej Wielkanoc. Rodzic ma za zadanie czytając wiersz prezentować dziecku ilustrację do niego.
– Kurko, proszę, znieś jajeczka, śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam, z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi, zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła, tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką, bo to poniedziałek lany!
Rozmowa na podstawie wiersza.
Rodzic zadaje dziecku pytania (podaję przykładowe):
− Z czego robi się pisanki?
− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
− Co robimy w lany poniedziałek? − Co Ci się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
Karta pracy: Rodzic ma zadanie pomóc dziecku w odnalezieniu tego co powinno znaleźć się w koszyczku ze święconką. Po odnalezieniu proszę pokolorować, wyciąć, wkleić do koszyczka i pokolorować również koszyk.
Zabawy sensoryczne z masą solną.
Rodzic ma zadanie wykonać masę solną.
Podaję bardzo prosty przepis sprawdzony przeze mnie:
– 1 szklanka mąki,
– 0,5 szklanki soli,
– woda
– miska,
– rękawiczki jednorazowe.
Do miski wsypujemy mąkę i sól w wyżej wymienionych proporcjach. Stopniowo dodaje ½ szklanki wody i mieszamy . Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.
Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej.
Otrzymujemy masę solną i dzieci z pomocą rodziców lepią z niej jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniejsze jajko. Odstawiają jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce sali, aby wyschły. •
Stemplowanie pisankami z ziemniaków.
Potrzebne: farby, pędzle, ziemniaki przekrojone na pół, małe karteczki. Rodzic ma za zadanie przekroić ziemniaka na pół. Dziecko maluje farbami kolorowe paski na przekrojonym ziemniaku i odbija dwukrotnie ten sam wzór na małych karteczkach.
2. Temat: Kolorowe pisanki.
Cele:
• rozwijanie umiejętności manualnych
• rozwijanie zainteresowania przyrodą
Praca : ,,Nasze jajko wielkanocne”.
Proszę odrysować dziecku na kartce kształt jajka. następnie wyciąć. Otrzymaną kartkę w kształcie jajka (o dużym formacie) dziecko ozdabia jajko według własnego pomysłu: kredkami, farbami, naklejkami, powycinanymi kawałki gazety. Dziecko ma za zadanie Na koniec należy obejrzeć pracę i docenić wkład dziecka.
Zajęcia przyrodnicze: Zakładamy hodowlę rzeżuchy.
Potrzebne: spodek, wata, nasiona rzeżuchy, woda. Należy przypomnieć dziecku, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć.
Dziecko układa delikatnie watę na spodku, wysypuje rzeżuchę i ją podlewa. Umieszcza spodek z nasionami na parapecie okna. Hodowla przypomina dziecku o regularnym podlewaniu i obserwowaniu roślin. Określa też związek rzeżuchy ze zbliżającymi się świętami.
Karta pracy: dziecko ma za zadanie: połączyć liniami rysunki pisanek od najmniejszego do największego i pokolorować rysunek największej pisanki oraz wskazać dwie takie same pisanki.
3. Temat: Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka.
Cele:
• poznawanie tradycji i zwyczajów świątecznych,
• poznawanie figury geometrycznej – koła,
• rozwijanie sprawności fizycznej oraz orientacji w przestrzeni.
Zabawa ruchowa Gdzie jest pisanka?
Rodzic chowa pisankę w dowolnym miejscu w pokoju, tak żeby dziecko nie widziało. Potem dziecko ma za zadanie odnaleźć ją na podstawie wskazówek rodzica ( chowamy jajko tak, aby rozwijać orientację przestrzenną czyli: na stole, pod stołem, obok itd.). Jeśli dziecko znajduje się daleko od jajka, rodzic mówi: zimno, jeśli blisko – mówią: ciepło. Gdy dziecko jest bardzo blisko celu, mówi: gorąco. Po znalezieniu pisanki szukające dziecko samodzielnie lub z pomocą określa miejsce jej ukrycia.
Rozmowa na temat: Co znajduje się w koszyczku wielkanocnym?
Potrzebne :wiklinowy koszyczek, gałązki bukszpanu, cukrowy baranek, czekoladowy zajączek, kurczaczek z waty, kogucik na pisance.
Rodzic pokazuje dziecku zawartość ustrojonego bukszpanem koszyczka: cukrowego baranka, czekoladowego zajączka, kurczaczka z waty, kogucika na pisance, i mówi, że małe zwierzątka są symbolem odradzającego się życia i symbolem świąt wielkanocnych.
Dziecko ogląda je, podaje ich nazwy, mówi, z czego są zrobione.
Zabawa ortofoniczna Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka.
Potrzebne: wiklinowy koszyczek, cukrowy baranek, kurczaczek z waty, pisanka z namalowanym kogutem.
Dziecko naśladuje głosy i ruchy zwierząt, które pokazuje rodzic., wyjmując je z koszyczka (kurczątko: pi, pi, pi – kucają i poruszają ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami, baranek: bee, bee, bee – czworakują, kogucik: kukuryku – stają i uderzają o uda dłońmi prostych rąk.
Pokaz kół – małych i dużych. Nazywanie figur.
Potrzebne małe i duże koła wycięte z kolorowego papieru ( najlepiej w kolorze żółtym) Rodzic prezentuje dziecku figurę geometryczną – koło z uwzględnieniem małego i dużego.
Wykonanie kurczaka metoda origami z kół.
Dziecko manipuluje kołami z kolorowego papieru, z pomocą rodzica dobiera kolory kół. Potrzebne żółte koła, plastikowe oczy, klej, czerwony papier kolorowy, nożyczki. Dziecko: − na żółtym kole przykleja oczy i trójkątny dziób wycięty przez rodzica, z czerwonego papieru. Przykładowe zdjęcie kurczaka wykonanego tą metodą poniżej. Tak wykonaną pracę można wykorzystać jako kartkę świąteczną.
Sianie owsa dla baranka wielkanocnego.
Potrzebne ziarna owsa (wykiełkowane), pojemniki po jogurtach, ziemia do kwiatów, konewka. Dziecko wsypuje ziemię do pojemników po jogurtach, posypuje ziarnami owsa i obficie podlewa wodą.
Należy to zostawić w nasłonecznionym miejscu oraz obserwować przez kilka dni i, w miarę potrzeb, dolewać wody.
Wyklejanie pisanki ziarnami.
Rodzic wycina sylweta jajka kartonu. Do wykonania zadania potrzebny jest klej, pędzel, ziarna: owsa, żyta, ryż, kasza, talerzyki papierowe. Dziecko maluje sylwetę jajka grubą warstwą kleju za pomocą pędzla i posypują ziarnem lub dociskają do ziaren rozsypanych na płaskich talerzykach. Praca ta jest świetną zabawą można zmotywować dziecko dodatkowo do przesypywania ziaren z kubeczka do kubeczka gdzie ćwiczą koordynację oraz doznają różnorodnych wrażeń słuchowych.
Witam rodziców, opiekunów oraz dzieci z najmłodszej grupy Przedszkola w Fundacji Złote Serce. Czas kiedy zamknięte są placówki oświatowe, to czas trudny ale spróbujmy go dobrze wykorzystać. Przedstawiam zestaw źródeł, z których możecie Państwo skorzystać podczas zabawy z dzieckiem. Proszę pamiętać, że również w domu warto nieprzerwanie ćwiczyć samodzielność dziecka, jego umiejętności komunikacyjne oraz panowanie nad emocjami. Ten ciężki dla nas wszystkich czas może być doskonałym podłożem do kiełkowania kreatywności. Każda rozmowa – o pogodzie, o samopoczuciu, o przeczytanej książce, bajce to rozwijanie słownictwa, poczucia własnej wartości, poszerzanie wiedzy.
Zgodnie z rozporządzeniem MEN będziemy zamieszczać materiał do realizacji zgodny z podstawą programową. Zachęcam do pracy z dzieckiem. W razie wątpliwości czy pojawiających się pytań proszę o kontakt.
Rodziców/opiekunów prawnych, którzy nie posiadają w domu drukarki zachęcam do przerysowania lub odbijania sobie kart pracy. Nadmieniam, że zaproponowane przeze mnie zadania nie są obowiązkowe do wykonania w całości. Mają Państwo całkowitą dowolność w wyborze zadań i ich ilości 🙂 Pozdrawiam i życzę wszystkim dużo zdrówka 🙂
PIERWSZA MOJĄ PROPOZYCJĄ DLA WAS JEST BEZPŁATNA KSIĄŻECZKA DO POBRANIA, KTÓRA POMOŻE DZIECIOM ZROZUMIEĆ SYTUACJĘ W JAKIEJ SIĘ OBECNIE ZNAJDUJEMY- ZACHĘCAM DO PRZECZYTANIA I WYTŁUMACZENIA DZIECIOM CO TO JEST TEN WIRUS 🙂
PODAM RÓWNIEŻ KILKA LINKÓW KTÓRE MOŻNA WYKORZYSTAĆ PRZY CODZIENNEJ KREATYWNEJ ZABAWIE Z DZIEĆMI 🙂
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/
http://nasze-bajki.pl/pl/bajki.aspx
Linki pomocne w codziennych ćwiczeniach z każdym dzieckiem z naszej grupy do których też polecam zajrzeć (dzieci bardzo to lubią 🙂
Metoda Knill: Program wprowadzający:
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ
TEMAT TYGODNIA: POGODA ZMIENNĄ JEST
1. Temat: W marcu jak w garncu.
Cele:
- wzbogacanie wiadomości na temat przyrody i zjawisk atmosferycznych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- rozwijanie sprawności manualnej.
Zajęcia zaczynamy od ćwiczeń logopedycznych usprawniające język, wargi i żuchwę. Najpierw należy zademonstrować ćwiczenia dziecku powtarzając je kilkakrotnie i pilnując dokładnego ich wykonania.
- Słoneczko budzi się i uśmiecha – dzieci wyciągają do przodu wargi okrągłe jak słoneczko, a następnie rozciągają je do szerokiego uśmiechu.
- Deszczyk – przy szeroko otwartej jamie ustnej język wychodzi na spacer i unosi się do góry, w stronę nosa.
- Nagle zaczął padać deszcz – język chowa się za górnymi zębami w jamie ustnej.
- Tęcza – po deszczu pojawia się tęcza – dzieci rysują jej kształt, przesuwając czubek języka po górnej wardze od jednego kącika ust do drugiego.
- Wiatr – dzieci wciągają powietrze nosem, a wypuszczają ustami ułożonymi w dziobek, starając się, aby policzki nie wypełniały się powietrzem.
- Kropelki – jak kropelki wody spadają z góry na dół, tak czubek języka porusza się od górnych do dolnych zębów: najpierw powoli i bardzo dokładnie, a potem coraz szybciej. –
- Chmurki – dzieci rysują kształt chmurki, przesuwając językiem po wewnętrznej stronie warg, przy zamkniętych ustach.
- Parasolka – dzieci naśladują otwieranie i zamykanie parasoli przez coraz szersze otwieranie ust i ich zamykanie.
!!!! Tych ćwiczeń, które Państwu wysłałam jest więcej. Nie muszą Państwo wykonywać każdego z nich proszę wybrać spośród nich te, które odpowiednie są dla Państwa i dla Waszego dziecka. Nadmieniam, iż ćwiczenia logopedyczne powinny trwać około 15 minut czasu przeznaczonego na zajęcia. Państwo mogą sobie ten czas rozłożyć dowolnie.
Zabawa ruchowa – Zabawa z balonem. Balon należy dziecku nadmuchać. Następnie dziecko siada w siadzie skrzyżnym, rzuca i odbija balon do rodziców lub rodzeństwa. Trzyma balon w obu rękach, rzuca znad głowy, prostuje sylwetkę podczas rzutu.
Zajęcia. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Marcowa pogoda.
Książka (s. 52–53) dla każdego dziecka.
Link do strony z książką: http://old.mac.pl/UserFiles/egzemplarze_okazowe_2018/przedszkole/olekiada/oa_ks_34/mobile/index.html#p=54
Czytając dziecku opowiadanie, proszę prezentować ilustracje do niego. – Tato, twoja zupa jest najpyszniejsza na świecie! – powiedział Olek, prosząc o dokładkę. – Bardzo się cieszę, że ci smakuje – odparł tata, mieszając w wielkim garze. – Nauczysz mnie gotować taką jarzynkową zupę? – Proszę bardzo. Potrzebne będą warzywa: marchewka, seler, por, korzeń pietruszki, kalafior lub brokuł, zielony groszek… – Ojej! Aż tyle? – zdziwił się chłopiec. – Tak. To dzięki warzywom zupa jest taka pyszna. – I zdrowa – dodał Olek. – A na drugie danie będą dzisiaj twoje ulubione naleśniki z masą jabłkową – tata uśmiechnął się do synka. – Mniam! Tego dnia Ada z mamą pojechały w odwiedziny do cioci, więc po obiedzie i krótkiej zabawie Olek poprosił tatę o wyjście na spacer. – Dobrze, ale musimy się ciepło ubrać, bo pogoda zmienia się z minuty na minutę – odparł tata. – Przecież świeci słońce. Nie chcę żadnej kurtki i czapki – stwierdził Olek, wyglądając przez okno. – Jest wiosna. – Synku, jest dopiero marzec i może nawet spaść śnieg. – Śnieg? Tato, przecież za chwilę przylecą bociany. Nie może im napadać do gniazda! – oburzył się Olek. – Jest takie przysłowie o pogodzie: „W marcu jak w garncu”, czyli w garnku – wyjaśnił tata. Chłopiec nie bardzo rozumiał, co to znaczy. Samodzielnie zasznurował buty, bo nauczył się tego w przedszkolu. Nie chciał jednak założyć ani kurtki, ani czapki. Na dworze świeciło ciepłe słońce. Ptaszki świergotały radośnie i przenosiły w dziobkach gałązki, puch i suchą trawę do budowy gniazd. Olek z tatą dotarli na plac zabaw, ale w tej samej chwili na niebie pojawiły się ciemne chmury. Momentalnie zrobiło się zimno, wiatr rozkołysał drzewa i huśtawki, a krople deszczu zaczęły bębnić po zjeżdżalni dla dzieci. Na szczęście tata miał w torbie kurtkę i czapkę Olka i szybko ubrał synka. Schowali się pod daszkiem, czekając na poprawę pogody. Deszcz jednak zrobił im psikusa i zamienił się w… kulki. – Tato, z nieba spadają lody! – zawołał chłopiec, kładąc na rączce zimną kuleczkę. – To jest grad – wyjaśnił tata. – Lodowe kulki. Musimy to przeczekać. Po pewnym czasie niebo znów zrobiło się błękitne, słońce wystawiło promyczki i ogrzało zmarznięte buzie. – Widzisz, mówiłem! „W marcu jak w garncu”, czyli pogoda pełna niespodzianek: raz słońce, raz grad, raz spokój, raz wiatr… Do wyboru, do koloru – zaśmiał się tata. – Zupełnie jak w garnku z twoją zupą. Groszek i marchewka, seler i… – Rzodkiewka! – dokończył rymowanie tata. A wieczorem, kiedy Ada z mamą wróciły do domu i usłyszały o przygodzie z gradem, mama wymyśliła wesołą piosenkę: Zupa z jarzynek dobra na wszystko. Bocian już wrócił, stoi nad miską. I w swoim gnieździe woła radośnie: – Nalejcie zupy zmarzniętej Wiośnie!
Następnie proszę porozmawiać z dzieckiem. Zadawać pytania na podstawie opowiadania i ilustracji na przykład:
− Co tata przygotował na obiad?
− Dokąd poszli po obiedzie tata i Olek?
− Czy Olek ubrał się właściwie, gdy wychodzili na spacer?
− Jaka niespodzianka spotkała Olka i jego tatę na spacerze?
− Co zrobił tata?
− Co znaczą słowa: „W marcu jak w garncu?”
• Wspólne rozwiązywanie zagadki o garnku B. Szelągowskiej:
,, Zupę, gulasz czy marchewkę – to w nim właśnie się gotuje.
Ognia wcale się nie boi. Na kuchence wtedy stoi.” (garnek)
• Można pobawić się również we wspólne oglądanie garnków, określanie ich wielkości i dobieranie do nich pokrywek. Garnki różnej wielkości i dziecko próbuje dobierać pokrywki do nich. Można również rozłożyć na podłodze garnki różnej wielkości, o różnych wzorach i kolorach, oraz pokrywki różnej wielkości. Zadaniem dziecka jest, aby ułożyło garnki w kolejności od najmniejszego do największego oraz dobrały do nich odpowiednie pokrywki.
• Praca plastyczna Garnek. Proszę narysować dziecku na kartce garnek. Potrzebna będzie plastelina w różnych kolorach. Dziecko ma za zadnie wykleić rysunek garnka kawałkami plasteliny. Urywa kawałek plasteliny w dowolnym kolorze, wyrabia go w dłoni i rozciera opuszkami palców, tworząc kolorowe kółeczka. Po zakończeniu sprząta swoje miejsce pracy, ogląda swój wytwór garnki i myje ręce.
PROSZĘ PAMIĘTAĆ ABY BEZUSTANNIE CHWALIĆ DZIECKO ZA WYKONANĄ PRACĘ NAWET JEŻELI BĘDZIE TO JEDEN WYKLEJONY KAWAŁEK!!!!
Deszczowe kropelki Karta pracy: http://old.mac.pl/UserFiles/egzemplarze_okazowe_2018/przedszkole/olekiada/oa_kp_3_2/mobile/index.html#p=16
Kartę pracy można wydrukować i wykonać polecenie na niej umieszczone: Policz rysunki parasolek. Pokaż ich liczbę na palcach. Pokoloruj rysunki.
2. Temat: Wesoły deszczyk.
Cele:
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- pobudzanie ciekawości badawczej.
- Słuchanie odgłosu deszczu:
Nagranie odgłosów natury. Proszę wśród tych odgłosów wyszukać interesujące nas odgłosy deszczu
Rodzic włącza nagranie odgłosów, a dziecko próbuje wskazać jaki dźwięk wydaje (deszcz) i jakie to jest (deszcz duży, mały, burza itp.).
• Zabawa dydaktyczna Parasol przeciwdeszczowy. Spośród trzech parasoli znajdujących się na poniższym obrazku odszukaj 2 jednakowe oraz pokoloruj.
Osłuchanie z melodią i tekstem piosenki Deszczyk (sł. i muz. B. Forma). Nagranie piosenki Deszczyk:
1. Kapu-kapu, pada deszcz,
strugi lecą z nieba.
A ja jednak powiem wam:
martwić się nie trzeba.
Ref.: Weź parasol zaraz do ręki,
włóż na nogi kalosze.
Zanuć słowa tej piosenki
i wesoło ruszaj w drogę. (2 x)
2. Kap-kapu-kapu-kap,
deszczyk z nieba leci,
w kroplach deszczu, nucąc tak,
idą sobie dzieci.
Ref.: Weź parasol zaraz do ręki…
3. Kapu-kapu, pada deszcz,
wszystko mokre wkoło,
przez kałuże sobie skacz,
śmiejąc się wesoło.
Ref..: Weź parasol zaraz do ręki…
• Rozmowa na podstawie wysłuchanej piosenki.- przykładowe pytania:
− Jak padał deszcz?
− Co się przydaje podczas deszczu?
− Skąd leciał deszczyk?
− Co można robić podczas deszczu?
− Czy piosenka o deszczu musi być smutna?
− Czy ta piosenka była smutna?
− Dlaczego?
• Ponowne wysłuchanie piosenki Deszczyk z równoczesnym wytupywaniem rytmu 🙂
• Zabawa badawcza: Jak powstaje deszcz? Słoik, gorąca woda, talerzyk, kilka kostek lodu. Dziecko ma za zadanie obserwować jak rodzic wlewa do słoika gorącą wodę i przykrywa słoik talerzykiem, na którym kładzie kilka kostek lodu. Wspólnie obserwują zjawisko tworzenia się pary wodnej, która w kontakcie z zimnym talerzykiem (kostkami lodu) zaczyna się skraplać. Dlaczego?
• Zabawa badawcza: Co tonie, a co nie tonie w kałuży? Miska z wodą, kilka lekkich przedmiotów (np.: piórko, łupinka orzecha) i cięższych przedmiotów (np.: drewniany klocek, kamień). Dzieci wrzuca do miski z wodą kolejne przedmioty i wspólnie z rodzicem zastanawiają się, dlaczego część z nich tonie, a część nie?
• Ćwiczenie graficzne: Kropelki. Rysunek chmury, a pod nią kilka linii przerywanych, tworzących deszcz. Potrzebne: kredki. Zadaniem dziecka jest połączenie linii przerywanych i pokolorowanie chmurki oraz Pana trzymającego parasol.
Po zabawie należy poprosić dziecko, żeby posprzątało miejsce pracy i umyło rączki.
3. Temat: Kolorowe parasole.
Cele:
• rozwijanie kompetencji matematycznych,
• rozwijanie sprawności fizycznej.
– Zabawa sensoryczna: Bańki mydlane Z pianą można bawić się w skali mikro – przygotowując miskę z wodą, w której maluch będzie mógł zanurzyć ręce, albo w skali makro – wkładając go do wanny. Do wypełnionego pianą naczynia wrzucamy kolorowe piłeczki albo plastikowe zakrętki od butelek. Zadaniem dziecka będzie odnalezienie ich i wyłowienie ręką, sitkiem, kuchenną chochelką. Zabawę w wannie można połączyć z łapaniem puszczanych przez dorosłych baniek. Tu dziecko ćwiczy spostrzegawczość, refleks, a nawet równowagę.
• Zabawa dydaktyczna – Proszę policzyć z dzieckiem parasole, dziecko ma wskazać ich liczbę na palcach ( w razie potrzeby dorosły musi pomóc) oraz proszę o połączenie każdego parasola oraz kaloszy odpowiednio z jego cieniem.
• Eksperymenty plastyczne– technika: mokre na mokrym. Potrzebne będą: kartki, gąbka, miska z wodą, farby wodne, pipety, nożyczki, folia do zabezpieczenia stolików. Dziecko moczy gąbką kartkę, nabiera farbę wodną za pomocą pipety i kapie na pracę. Obserwuje łączenie kolorów i efekt barwny powstałych plam. Po wyschnięciu wycina kształt parasola z pomocą rodzica.
4. Temat: Zabawa z wiosną
Cele:
• rozwijanie zdolności plastycznych,
• nauka prawidłowej wymowy głoski k.
• Ćwiczenia słuchowe: Dźwięki wokół nas. Potrzebne: gazeta, torebka foliowa, folia aluminiowa, kredki, pudełko plastikowe, szklanka z wodą, rurka. Rodzic eksperymentuje wraz z dzieckiem z wytwarzaniem dźwięków powstałych przez: darcie gazety, szuranie torebką foliową, stukanie palcem w folię aluminiową, stukanie kredką w pudełko plastikowe, bulgotanie wody w szklance – dmuchanie przez rurkę, zasuwanie suwaka przy bluzie itp. Następnie dziecko siada na dywanie, tyłem do rodzica., słucha dźwięków i je rozpoznaje.
• Zabawa- Deszczowy masażyk. Rodzic i dziecko siadają jedno za drugim na krzesełkach lub podłodze. Rodzic siedzi z tyłu i wykonuje masażyk na plecach dziecka. Przy powtórzeniu zabawy zamieniają się rolami.
Treść: Na niebie pokazał się mały, biały kłębuszek- rodzic rysuje na plecach spiralę. Psotny wiatr dmuchał mocno. przesuwa palcami obu rąk po plecach. Przygonił dużo chmurek. rysuje palcami wskazującymi wiele spiralek. Chmurki uderzały o siebie i popłakiwały, stawia kreski w różnych miejscach na plecach. Z daleka było słychać pomruki zbliżającej się burzy. uderza palcami. Nagle pojawił się błysk. rysuje zygzak pioruna. Wystraszone chmurki zaczęły lać łzy, uderza wszystkimi palcami jak przy grze na pianinie. Rozbiegły się po całym niebie i zniknęły, przesuwa po plecach wewnętrzną stroną dłoni. Deszcz był coraz słabszy, wykonuje pojedyncze stuknięcia palcami wskazującymi, a na niebie rozbłysło słońce, rysuje koło i promyki.
• Praca plastyczna: Słońce i deszcz: Potrzebne : żółte kredki, okrągłe waciki kosmetyczne, naklejki – obrazki kropli- np. wycięte z papieru kolorowego, klej. Dziecko: − koloruje rysunek słońca żółtą kredką, − przykleja na rysunku dużej chmury waciki kosmetyczne, − nakleja obrazki kropel deszczu w wyznaczonych miejscach.
• Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę ( do wyboru z ćwiczeń z pierwszego dnia)
• Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej: Zabawa z wiosną. Rodzic czyta dziecku wiersz i prosi by dziecko powtarzało za nim. (Zwracanie uwagi na prawidłową wymowę głoski k)
Stąpa wiosna po łące.
Idzie cicho i słucha.
Tyle dźwięków cudownych wpada wiośnie do ucha!
„Ka, ka, ko, ko, ki, ke, ke! Chyba też się pobawię.
Aka, aku, aki, ka i pobiegam po trawie”.
Wiosna goni motylka.
Wiosna bawi się z osą.
Zdjęła swoje buciki, bo pobiegać chce boso.
„Oko, oka, oke, ke! Ale tu jest przyjemnie.
Ika, ika, ike, ke. Bawcie się już beze mnie!”
I pobiegła do lasu!
I pobiegła radosna, nasion garść wysypując.
Taka właśnie jest wiosna!
Rodzic prezentuje wiersz jeszcze raz, a dziecko powtarza znajdujące się w nim sylaby.
• Ćwiczenia oddechowe: Chmury i deszcz. Potrzebne : słomka, kartka, kredki, krople deszczu wycięte z papieru. Dajemy dziecku kartkę i wskazujemy, aby na górze narysowało chmurę( jeśli potrzeba proszę pomóc dziecku w narysowaniu jej) , a na dole – trawę. Następnie należy ułożyć każdemu dziecku na chmurze krople deszczu wycięte z papieru. Zadanie dziecka polega na przeniesieniu kropel deszczu z chmur na ziemię za pomocą słomek. Dziecko przykłada słomkę do kropli, wciąga powietrze, zasysa krople i ją przenosi.
5. Temat: Zmienna pogoda
Cele:
• poznawanie zmian zachodzących w pogodzie wiosną,
• rozwijanie sprawności fizycznej.
• Zagadki dotyczące elementów wiosennej pogody. Dzieci zostały już zapoznane z elementami pogody. Ich zadaniem jest próba rozwiązanie zagadki 🙂
– Widzisz je za dnia na pogodnym niebie, za to w dzień pochmurny chmurka chowa je za siebie. (słońce)
– Gdy jest ciemna, to już wiesz, że lada moment spadnie z niej deszcz. (chmura)
– Mówimy, że coś jest białe jak… (śnieg)
– Spada z chmury na ziemię – kapu-kap.
– Gdy tak się dzieje, parasolkę złap! (deszcz)
– Gdy niebo się chmurzy, a czasem w czasie burzy pojawia się nagle jasny znak na niebie – musisz wtedy uważać na mnie i na siebie! (piorun)
– Szumi wokół nas, nawet tam, gdzie las, szszszszsz… (wiatr)
• Zabawa twórcza Wiosenne odgłosy. Potrzebne : kawałki papieru, butelki. Dziecko próbują naśladować odgłosy przyrody, korzystając z dostępnych materiałów. np: papier, butelki plastikowe i wiele innych rzeczy znajdujących się w domu). I tak, gniotąc papier albo trąc dłońmi o siebie, naśladują szum wiatru; dmuchając w otwór butelki i improwizując melodycznie na głosce u – gwizd wiatru; stukając palcami w papier – krople deszczu. Rodzic ma za zadanie pomóc dziecku w wykonaniu tych czynności.
• Oglądanie pogody: ,,Za oknem” – aktualnie wiadomo, że ze względu na panującą sytuację musimy zostać : ,,W domu”. Nie każdy z rodziców czy opiekunów prawnych posiada własne podwórko, tak by mógł wyjść z dzieckiem przed dom. Dlatego dobrą alternatywą jest oglądanie aktualnie panującej pogody: ,,Przez okno” – Zadaniem rodzica jest opowiadanie i zadawanie pytań dziecku.
• Praca techniczna: Stacja pogody 🙂 Po dokonaniu codziennych obserwacji zachęcam Państwa do wykonania pracy technicznej. Domowej stacji pogody. Jest to bardzo przydatna rzecz wykorzystywana przez nas na co dzień w przedszkolu. Pozwala dziecku utrwalać podstawowe pojęcia związane z pogodą i zachęca do obserwacji. Obrazek i instrukcję do wykonania przedstawiam poniżej.
• Zabawa twórcza: Jesteśmy pogodą. Próbujemy wraz z dzieckiem wcielić się w rolę pogody. Naśladujemy wspólnie : deszcz, śnieg, wiatr, słońce.
— Na koniec zachęcam raz jeszcze do codziennych ćwiczeń relaksacyjno-ruchowych oraz utrwalających orientację w schemacie i poznanie własnego ciała na poziomie podstawowym:
Za dzieckiem:
Na przeciwko dziecka:
Wesoła piosenka z częściami ciała na co dzień 🙂