TEMAT TYGODNIA: Z WIZYTĄ NA WSI

Poniedziałek 4 maj 2020r.
TEMAT: MIESIĄC MAJ

  1. Pokoloruj kartę pracy i wklej do zeszytu.

Temat dodatkowy do poniedziałku
Temat: Dzień Strażaka

Wytnij pokoloruj i wklej do zeszytu karty pracy

Wtorek 5 maj 2020r.
TEMAT: NA POLU

  1. Obejrzyj film edukacji na temat pracy w polu i roślin hodowanych na nim.

2. Pokoloruj obrazek pola, ciągnika i wklej do zeszytu.

2- str. 42-43
Gabi
2- str.81

Środa 6 maj 2020
TEMAT: ROŚLINY HODOWANE NA POLU

1. Obejrzyj film edukacyjny o roślinach hodowlanych

2. Jakie to zboże -rozwiąż quiz

3. Rozpoznawanie roślin okopowych

4. Dopasowywanie częsci podziemnej z nadziemną

5. Wklej do zeszytu, pokoloruj i podpisz zboża występujące na rysunku

6. Proszę o założenie hodowli fasoli i obserwowanie rozwój rośliny, według zamieszczonej  instrukcji.

Co trzeba zrobić:
Znaleźć słoik, nałożyć gazę (ja wzięłam opatrunek jałowy), obwiązać wokoło gumką lub sznurkiem, żeby się trzymało i lekko wcisnąć do środka, żeby gaza lekko zamoczyła się w

wodzie. Na to położyć ziarenko fasolki. Przez dwa-trzy dni trzeba pilnować, aby nasionko fasoli było lekko zanurzone  w wodzie. Wodę trzeba uzupełniać, bo paruje. Po kilku dniach nasionko pęka i zaczyna rosnąć łodyga. Dopiero potem nasionko się ukorzenia. Przez kilka dni obserwujemy jak łodyga fasoli pnie się do góry, a system korzeni się rozrasta. Eksperyment można zakończyć i zrobić zdjęcie swojej fasolce.

2- str. 48-49
Gabi

Przeczytaj uważnie tekst. Przeczytaj uważnie pytania pod tekstem. Zaznacz właściwą odpowiedź.

Rośliny zbożowe
W dawnych czasach rozległe tereny lasów, łąk i torfowisk ludzie stopniowo przekształcali w pola uprawne, czyli w takie miejsca, na których uprawiali rośliny użytkowe, takie jak rośliny zbożowe, okopowe, oleiste i włókniste. Zboża to rośliny uprawne z rodziny traw. W Polsce uprawia się: żyto, pszenicę, jęczmień, owies, kukurydzę oraz grykę i proso. Najpospolitszym zbożem w naszym kraju jest żyto. Ziarno zebranych zbóż po odpowiednim przerobieniu stanowi wartościowy pokarm dla ludzi. Z żyta, pszenicy i kukurydzy otrzymujemy mąkę. Z mąki pszennej i żytniej wypiekamy chleb, bułki i ciasta. Z ziaren jęczmienia i prosa wyrabiamy kaszę jęczmienną i jaglaną. Z pszenicy otrzymujemy jeszcze kaszę mannę. Z owsa i kukurydzy otrzymujemy odżywcze płatki. Wykorzystywane są również łodygi zbóż. Wysuszone nazywamy słomą. Słomę wykorzystuje się jako karmę i wyściółkę dla zwierząt. Oprócz tego, słomę wykorzystuje się jako materiał do okrywania kopców z ziemniakami oraz do wyrabiania papieru, mat i płyt. Zboża możemy podzielić na jare i ozime. Zboża jare wysiewane są wiosną, a zboża ozime jesienią. Po wykiełkowaniu rolnicy starannie je pielęgnują, zwalczają chwasty, owady, nawożą. Zboża dojrzewają w lecie. Czas zbioru zbóż – to żniwa.

1. Zaznacz odpowiedź , w której zapisane są wyłącznie nazwy zbóż.

a) kukurydza, proso, burak cukrowy, żyto, owies

b) żyto, proso, pszenica, jęczmień, len

c) żyto, pszenica, jęczmień, owies, kukurydza

d) żyto, len, soja, pszenica, jęczmień, owies

2. Najpospolitszym zbożem w naszym kraju jest:

a) żyto b) pszenica c) owies d) jęczmień

3. Zboża należą do:

a) rodziny traw b) rodziny roślin warzywnych c) rodziny roślin włóknistych

4. Z pszenicy otrzymujemy:

a) mąkę i kaszę jaglaną b) mąkę i kaszę mannę c) mąkę i kaszę jęczmienną

5. Podkreśl wszystkie prawdziwe zdania.

a) Ze słomy można wyrabiać papier, maty i płyty.

b) Zboża to rośliny okopowe.

c) Jadalną częścią zbóż są ich korzenie.

d) Zboża dojrzewają latem.

e) Czas zbioru zbóż nazywamy żniwami

f) Zboża jare wysiewane są wiosną.

Rośliny okopowe
Rolnicy na polach uprawnych uprawiają różne rośliny użytkowe, wśród nich są rośliny okopowe. Do roślin okopowych zalicza się wszystkie te rośliny, które uprawia się dla uzyskania bulw i korzeni. Są to: ziemniaki, buraki, marchew, rzepa i brukiew. Wszystkie te rośliny wymagają odpowiedniej pielęgnacji. Trzeba spulchniać glebę, zwalczać chwasty, nawadniać. Wówczas wydadzą wysokie plony. Większość roślin okopowych zbiera się jesienią. Zbiór polega na wykopywaniu części podziemnych. Okres ten nazywany jest wykopkami. Klimat i przewaga gleb piaszczystych stworzyły odpowiednie warunki do uprawy ziemniaków. W Polsce uprawia się ziemniaki jadalne, pastewne i przemysłowe. Ziemniaki oprócz produkcji żywności, mają duże zastosowanie w przemyśle. Z bulw ziemniaczanych produkuje się, między innymi, krochmal, mączkę ziemniaczaną, lekarstwa oraz rozpuszczalniki do farb i lakierów. Inna popularna rośliną okopową jest burak. W Polsce uprawia się buraki: ćwikłowe – spożywane przez ludzi, pastewne i przemysłowe – buraki cukrowe. Buraki cukrowe wykorzystywane są do produkcji cukru. Ziemniaki i buraki zbiera się za pomocą specjalnych kopaczek lub kombajnów.

1. Rośliny okopowe uprawia się dla uzyskania:

a) kwiatów i liści b) owoców i nasion c) bulw i korzeni

2. Do roślin okopowych nie należy:

a) pszenica b) burak c) ziemniak d) brukiew

3. Okres zbioru ziemniaków nazywamy:

a) wykopaliskami b)wykopkami c) żniwami d)wysiewem

4. Rozpuszczalnik do farb i lakierów wytwarza się z :

a) buraka cukrowego b) brukwi c)ziemniaka przemysłowego

5. Skreśl wszystkie nieprawdziwe zdania.

a) Buraki pastewne wykorzystywane są do produkcji cukru.

b) Rośliny okopowe uprawia się dla uzyskania bulw i korzeni.

c) Krochmal wytwarzany jest z rzepy.

d) Większość roślin okopowych zbiera się jesienią.

e) W Polsce uprawia się ziemniaki jadalne, pastewne i przemysłowe.

f) Zbór roślin okopowych polega na zrywaniu owoców z drzew.

Czwartek 7 maj 2020
TEMAT: W WIEJSKIEJ ZAGRODZIE

  1. Obejrzyj film – zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi – film edukacyjny. Wymień zwierzęta w gospodarstwie. Posłuchaj odgłosów zwierząt spróbuj je naśladować.

2. Ćwiczymy spostrzegawczość

https://view.genial.ly/5e974d0d27cb3a0e1088025d?fbclid=IwAR1SCLU1lw4jVet2q9-OOgggO-u_CcKc0ch3df__EAeIfpYe3_O6RhP5aFk

3. Pomaluj rysunek i wklej do zeszytu

4. Uzupełnij karty pracy

5. Posłuchaj wiersza „Kwoka”

  1. str.62-63/ ćw 1,2,3

str. 64/ćw. 1,2,3. przepisz wiersz do zeszytu i naucz się na pamięć

  1. str. 50-56

4 -Z ADANIA TEKSTOWE Z DODAWANIA I ODEJMOWANIA W ZAKRESIE 10

https://www.matzoo.pl/klasa1/zadania-tekstowe-z-dodawania-i-odejmowania-w-zakresie-10_3_293

5- str. 52-53
Gabi
2-str.88-89

Przepisz do zeszytu i naucz się na pamięć wiersza „Kwoka”

ZADANIA TEKSTOWE Z DODAWANIA I ODEJMOWANIA W ZAKRESIE 10

https://www.matzoo.pl/klasa1/zadania-tekstowe-z-dodawania-i-odejmowania–w-zakresie-20_3_227

5- str. 52-53

Daniel
1. Naucz się na pamięć wiersza „Kwoka”
2. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10

https://www.matzoo.pl/klasa1/dodawanie-i-odejmowanie-w-zakresie-10_3_7

Dodatkowe karty pracy