Dlaczego dogoterapia jest tak ważna? Jaki jest jej dobroczynny wpływ?
- Wsparcie rozwoju emocjonalnego i społecznego: Dogoterapia jest wyjątkowym narzędziem wspierającym rozwój emocjonalny i społeczny dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Obecność psa terapeutycznego w przedszkolu może pomóc dzieciom w nawiązywaniu kontaktów społecznych, rozwijaniu empatii oraz w wyrażaniu uczuć. Dzieci uczą się odpowiedzialności i troski o inną istotę, co przekłada się na lepsze zrozumienie relacji międzyludzkich. Ponadto, kontakt z psem może być dla wielu dzieci ukojeniem, pomagając im w redukcji lęku i stresu.
- Stymulacja rozwoju motorycznego i sensorycznego: Pies w terapii przedszkolnej może również odgrywać kluczową rolę w stymulacji rozwoju motorycznego i sensorycznego dzieci. Zabawy z psem, takie jak rzucanie i przynoszenie zabawek, mogą poprawić koordynację ruchową i zdolności manualne dzieci. Dodatkowo, interakcje z psem oferują bogate doświadczenia sensoryczne, od dotykania sierści po słuchanie różnych dźwięków, które pies wydaje, co jest szczególnie istotne w terapii dzieci z ograniczeniami w zakresie percepcji sensorycznej.
- Poprawa komunikacji i umiejętności poznawczych: Dogoterapia może również przyczynić się do rozwoju komunikacji i umiejętności poznawczych. Dzieci, które mają trudności z werbalnym wyrażaniem się, często potrafią nawiązać niewerbalną komunikację z psem, co staje się ważnym krokiem w rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Ponadto, zadania związane z opieką nad psem, takie jak karmienie czy dbanie o higienę, mogą służyć jako praktyczne lekcje uczenia się sekwencji, przyczynowości i odpowiedzialności, wspierając rozwój poznawczy dzieci.